Cisco har nettopp kunngjort et stort antall produkt- og tjenestelanseringer innen kommunikasjon og samarbeid internt i, og mellom bedrifter. Lanseringen omfatter to markedssegmenter som er nye for Cisco: sosiale nettjenester for bedrifter, og webbasert e-post for bedrifter.
Den mest oppsiktsvekkende av de nye sosiale bedriftstjenestene er en løsning som best kan beskrives som en «Youtube for bedrifter»: «Cisco Show and Share» lar organisasjoner opprette sikre fellesskap for kontrollert deling av brukernes egne videoer.
Lanseringen gjenspeiler hvor viktig oppkjøp er for Ciscos ekspansive strategi.
Den omfatter en ny løsning for lynmeldinger og tilstedeværelse, basert på teknologi fra Jabber, som Cisco kjøpte i september i fjor. Jabber er friprogfellesskapet bak den åpne standarden for lynmeldinger og tilstedeværelse XMPP (Extensible Messaging and Presence Protocol) som gjør det mulig å slå sammen tilstedeværelseinformasjon fra flere lynmeldingsplattformer. Cisco har i denne omgang brukt XMPP til å forene sine egne produkter WebEx Connect Instant Messaging og Unified Presence 8.0, og sier de vil utvide integreringen til også å omfatte tredjeparts løsninger for både profesjonell og privat bruk.
Cisco forteller videre at de har lagt teknologi fra Postpath, et selskap de kjøpte i august i fjor, til grunn for den nye webbaserte e-posttjenesten for bedrifter, døpt Webex Mail, som utfordrer tilsvarende løsninger fra blant annet Google og Microsoft. Hensikten med Webex Mail er å befri bedrifter fra å måtte drifte sin egen e-posttjeneste, med et alternativ som lar brukerne beholde Microsofts e-postklient Outlook (hvis de vil) og samtidig ikke har de samme begrensningene på lokale e-postkassers størrelse som lokalt installert og driftet Exchange gjerne har.
Felles for lanseringene er at de integrerer en ny plattform for søk.
Hensikten med denne plattformen, «Cisco Pulse», er at den tagger innhold idet det sendes gjennom nettverket. I kombinasjon med apparatur fra Ciscos «Media Processing»-familie kan også all video, også fra den sosiale videotjenesten «Show and Share», gjøres søkbar. Forklaringen er at all tale i videoene transkriberes automatisk, og at transkripsjonene indekseres og tagges idet videoen legges ut.
Stadig flere føler et behov for kjapt å opprette virtuelle områder for samspill og samarbeider. Lanseringen dekker dette gjennom «Enterprise Collaboration Platform», som Cisco forsikrer ikke er en dokumentsentrert portal, men en menneskesentrert tjeneste beregnet på å la folk kommunisere gjennom tale og video, i tillegg til skrift.
Cisco forsikrer at alle nye produkter og tjenester kan tilbys etter flere modeller, det vil si installert på stedet, levert som tjeneste eller i en hensiktsmessig blanding. Det vil tilbys muligheten for kontrakter der betalingen skjer etter bruk framfor etter lisens.
Blant nyhetene kan man ellers merke seg:
- Brukere av Ciscos løsninger for videokonferanser vil få tilgang til en «Telepresence Directory» med opplysninger om all installasjoner, og med hjelpemidler for raskt å opprette kontakt mellom to eller flere installasjoner.
- Telepresence-brukere vil også få en ny enkel mulighet til å samordne videokonferanser med webtreff i Webex, gjennom «Telepresence Webex Exchange».
- «Cisco Unified Communications» versjon 8 utvider støtten til flere typer mobiltelefoner og IP-telefoner, blant annet nye Cisco-modeller med video og oppkopling over WLAN.
Les også:
- [24.02.2011] Cisco avvikler sin e-posttjeneste
- [17.03.2010] Samhandling for 40 000 ansatte
- [04.02.2010] Cisco har avgjort lagt krisen bak seg
- [07.07.2009] Avansert kommunikasjon til Bjørvika
- [22.06.2009] HP og Alcatel inngår samarbeid
- [27.01.2009] Mektig allianse skal fremme HPs nettutstyr
- [17.10.2008] Alle skal få en virtuell assistent
- [22.09.2008] Cisco kjøper lynmelder
- [28.08.2008] Cisco kjøper åpent alternativ til Exchange