Google meldte i går at de har kjøpt Teracent, et selskap i San Mateo i California som ble opprettet i 2006 og som utvikler teknologi for styrt og detaljert tilpasning av bannerannonser i sanntid.
Hva Google betaler for Teracent er ikke oppgitt. Oppkjøpet antas å kunne fullføres innen årsskiftet.
Google er inne i en periode hvor de målrettet kjøper teknologiselskaper som kan gi dem en mulighet til å differensiere sine inntekter. Per i dag har Google i hovedsak én inntektskilde: søkannonser. For to uker siden kjøpte Google to selskaper: Admob, en spesialist innen annonser til mobiltelefoner, og Skype-konkurrenten Gizmo5. Admob kostet 750 millioner dollar. Hva Google betalte for Gizmo5 har vært antydet til 30 millioner dollar, men beløpet er ikke bekreftet.
Hvis Teracent-teknologien holder det den lover, kan den bli enda en gullgruve for Google.
Bildet til høyre er hentet fra Googles blogg om oppkjøpet, og viser hvordan Teracent-teknologien fungerer. Den øverste annonsen kan oppfattes som en slags mal. Den nederste er en tilpasning gjort av Teracents algoritme for å tilpasse bannerannonser med utgangspunkt i en rekke ulike faktorer, som geografi, språk, det omgivende innholdet på nettstedet, dato og klokkeslett og så videre.
Algoritmen setter sammen annonsen i sanntid ved å velge mellom opptil tusener av forskjellige komponenter. Algoritmen kan styres slik at den prioriterer det hensynet man ønsker å legge mest vekt på i øyeblikket. Målet kan være å oppnå maksimalt antall klikk eller maksimalt antall kjøp. Utformingen kan også underlegges forretningsregler, avhengig av hva som er målet i en gitt kampanje, eller man kan prioritere med tanke på mest mulig personlig tilrettelegging, etter alder, kjønn, geografi og så videre.
Teracents «optimeringsinfrastruktur», døpt «Intelligent Display Advertising» – betegnelsen er faktisk varemerket – inneholder modeller som tar hensyn til tidsforløp: Man kan tenke seg at dersom en gitt bruker er gjenkjent for å ha klikket på en bleieannonse for første gang for et års tid siden, at algoritmen vil tilpasse den aktuelle bleieannonsen til barnets antatte alder.
Algoritmene omfatter også læringsmodeller: Infrastrukturen merker seg den løpende utviklingen, og legger om sammensettingen av annonsen etter det den observerer å ha best virkning ut fra de grunnleggende utvalgsreglene.
Teknologien har vært brukt i vellykkede annonsekampanjer innen detaljhandelen, bilsalg, finansielle tjenester og arbeidsmarkedet, heter det i materiale fra selskapet.
I Google-bloggen heter det at teknologien vil gjøres tilgjengelig for bannerannonsører, også gjennom Google Content Network og DoubleClick. Teknologien kan håndtere både video og mobil.
Les også:
- [27.08.2010] Se Googles appetitt på andre selskaper
- [29.04.2010] - App-annonse vil koste 1 million dollar
- [16.04.2010] Google-vekst skuffer børsen
- [02.03.2010] Google kjøper Adobe-konkurrent
- [08.12.2009] Google stormer fram med ny teknologi
- [13.11.2009] Google snapper opp Skype-konkurrent
- [10.11.2009] Google kjøper Admob for milliarder