Uten å be om tillatelse har Forsvaret lagt ut personopplysninger om 60.000 norske 17-åringer på nettstedet «Futurebook».
Nettstedet fremstår som en ren (grønn) blåkopi av Facebook, noe Forsvaret heller ikke legger skjul på.
Datatilsynet og foreldre til den berørte ungdommen reagerer på «PR-stuntet», som er sendt ut til de som kalles inn til sesjon i januar.
– De har en altfor lettvint omgang med personopplysninger. I regi av Datatilsynet bruker staten flere millioner kroner på øke kunnskapen om personvern i samfunnet. Da er det uheldig at Forsvaret oppretter ferdige profiler, uten tillatelse fra hver enkelt person, sier Datatilsynets informasjonsdirektør Ove Skåra til NRK.no.
I motsetning til Facebook er ikke hensikten med Futurebook å holde kontakten med vennene dine. Målet er å gjøre ungdom nysgjerrig på tjenesten i Forsvaret.
Ungdommens navn, fødselsdato og bosted er i tjenesten ekte og lastet inn fra Folkeregistret. I tillegg har Forsvaret tildelt hver enkelt brukerprofil en rekke falske artikler, meldinger og videoer, som det ser ut som 17-åringene har lagt ut selv.
De er også tildelt en tilfeldig venneliste med om lag 20 jevnalderende.
En av mødrene til de tvangsinnmeldte sesjonspliktige er ikke nådige i sin kritikk av tjenesten.
- De stjeler navnet ditt. På andre nettsteder, som Facebook og Nettby, ville du ha blitt kastet ut hvis du ble tatt for å lage en falsk profil, sier June Beth Rovik til VG Nett.
Forsvaret forsvarer nettjenesten og fremgangsmåten.
- Vi går nye veier i Forsvaret, og ønsker å komme til ungdommen der de er. Hvis vi kan vekke nysgjerrigheten og forberede ungdommene til sesjon, er vi fornøyde, sier brigader i Vernepliktsverket John Einar Hynaas til NRK. Han legger til at de var forberedt på kritikk.
Kritikken har rast blant nettbrukere i sosiale medier i helgen. Mange stiller spørsmål ved hvordan Forsvaret kan forsvare tids- og pengebruken i dette prosjektet.
Det må nødvendigvis ha kostet en god del penger å utvikle denne nettjenesten. Hvor mye? Hvorfor «finne opp hjulet» på nytt, når de heller kunne benyttet eksisterende kanaler som Facebook til å markedsføre sine tjenester?
Tvangsinnmelding av brukere er på mange måter stikk motsatt innfallsvinkel til brukerinvolvering slik den er kjent fra sosiale nettjenester.
Les også:
- [30.11.2009] Betalte 285.000 for Facebook-kopi