For ett år siden varslet Cisco en større satsing på bedrifter med opptil 100 ansatte. Det skal hittil være investert over 100 millioner dollar for å utvikle tilpassede produkter og tjenester for denne målgruppen, opplyser Hans-Petter Nygård-Hansen i Cisco Norge.
Cisco markerer ettårs dagen for denne satsingen med et nytt slepp av produkter og tjenester for SMB-markedet.
Nyheten Smart Business Communications System 2.0gjør det blant annet mulig for Cisco å tilby bedrifter med opptil 100 ansatte samhandlingsløsninger med funksjonalitet, kvalitet, ytelse, skalerbarhet og sikkerhet på samme nivå som tilbudet til større organisasjoner, sier Nygård-Hansen. Avhengig av funksjonalitet og andre faktorer, kan investeringen komme ned i tilsvarende 164 dollar per bruker, det vil si i underkant av 1000 kroner. Cisco tilbyr en finansieringsløsning som over tre år tilsvarer en utgift på nivå med én kaffekopp per bruker per dag.
– Dette er en komplett kommunikasjonsløsning for tale, data og video, inkludert produktivitetshevende applikasjoner, sikkerhet, trådløs, svitsj, telefoner, sentralbord, administrasjonsprogramvare med mer, sier Nygård-Hansen.
Andre SMB-nyheter fra Cisco omfatter oppdaterte sikkerhetsbokser med nøkkelferdige løsninger for snokvern («intrusion prevention»), vern mot spam og ondsinnet kode, samt en tjeneste som sørger for at bærbare og andre pc-er alltid er fullt ut sikkerhetsmessig oppdatert før de innrømmes tilgang til interne ressurser. Til sammen gir disse løsningene sikrede tjenester for fjernarbeid, der man kan velge mellom SSL VPN og IPSec VPN. En av Ciscos IP-telefoner, SPA 525G, er for øvrig oppgradert med støtte for VPN.
En interessant enkeltnyhet er AP 541N, et aksesspunkt for trådløst lokalnett etter den raskeste standarden, 802.11n.
Dette skal være bransjens første klyngbare 802.11n-aksesspunkt: Opptil åtte enheter kan administreres som én basestasjon uten behov for egen WLAN-kontroller. Hensikten er å fornye det trådløse lokalnettet med bedre ytelse, pålitelighet og sikkerhet.
Noe av Ciscos tilbud til SMB-markedet virker indirekte, gjennom løsninger for partnere og operatører som forenkler deres betjening av små og mellomstore bedrifter. Et eksempel er Hosted Small Business Communications som lar tjenesteleverandører besørge IP-telefonitjenester for mindre bedrifter.
Les også:
- [23.03.2010] Cisco lover grenseløs sikkerhet
- [04.02.2010] Cisco har avgjort lagt krisen bak seg
- [04.02.2009] Rimelig spam- og virussperre