Apples mobiltelefon har som kjent solgt godt i den vestlige verden, men sliter voldsomt i verdens største og mest lovende marked.
iPhone ble lansert i Kina så sent som i begynnelsen av november, men har på ingen måte slått an i det folkerike landet.
China Unicom, den eneste teleoperatøren som offisielt har avtale med Apple om å selge produktet, solgte bare knappe 5000 enheter over disk den første uken.
Ikke spesielt imponerende i et land som teller om lag 1,4 milliarder innbyggere.
Senere har selskapet åpnet for salg av iPhone gjennom nettstedet Taobao.com, Kinas største netthandel og landets svar på auksjongiganten eBay.
Der har iPhone floppet fullstendig.
På to uker har nettstedet solgt to eksemplarer av iPhone 3G med åtte gigabyte minne, mens 16 gigabyte-versjonen har fristet tre personer, skriver PCworld.com.
Apples store problem i det kinesiske markedet er angivelig gråmarkedet. Landets myndigheter har dessuten sørget for at iPhone-modellen som tilbys i Kina ikke har støtte for trådløst internett (WLAN).
På gata skal det imidlertid være mulig å kjøpe versjoner som er parallell-importert, både billigere og naturligvis med den ellers manglende WLAN-funksjonen.
På tross av det skuffende salget så langt, forventer talspersoner i China Unicom at hele 10 prosent av selskapets kunder vil ha iPhone innen tre år. Styreformannen i mobilselskapet har spådd at Apples telefon vil bli Kinas bestselgende smarttelefon på sikt, ifølge Appleinsider.
Les også:
- [04.01.2010] Flere kjøper iPhone i Kina
- [11.12.2009] «iPhone er som Stockholm-syndromet»