OSLO (digi.no): - Søk som en integrert del av bedriftens infrastruktur er ikke lenger bare en visjon. Det er i ferd med å bli fakta, sier en fornøyd Fast-sjef Bjørn Olstad.
Microsoft slukte det norske teknologiselskapet for halvannet år siden. Ikke før i første halvår 2010, noen sier juni, er det duket for en lansering av deres kraftige søkeverktøy i et Microsoft-produkt.
Det skjer i 2010-versjonen av Sharepoint. Med hundre millioner forretningsbrukere er det blant programvaregigantens viktigste produkter.
Les også:
- [19.07.2010] Google kjøper søkemedisin
- [08.01.2010] Bing er en sinke
- [24.11.2009] Ekte samhandling i Sharepoint 2010
- [09.06.2009] Bing får norsk «u-hjelp»
Det ikke beskjedne målet er å hundredoble antall bedrifter som bruker Fast.
- Internt ser vi på dette som den første eksamen vår i Microsoft-systemet, sier Olstad, som leder hele Microsofts globale initiativ for bedriftsrelaterte søk. Det innebærer 380 utviklere, omtrent halvparten her i Norge.
Hovedproduktet er fremdeles Fast Enterprise Search Platform (ESP), og faktisk er det ikke gjort spesielt mye med kjerneteknologien siden oppkjøpet.
Det får digi.no oppgitt under et pressemøte fredag i selskapets lokaler sentralt i Torggata i Oslo.
- Det er kun integrasjonen med Sharepoint som er annerledes, sier Sven Arne Gylterud, Fast-tekniker og såkalt group program manager i Microsoft.
ESP leveres som en ferdig modul i Sharepoint, men den må låses opp for å virkelig komme til sin rett. Det er således en opsjon, tilgjengelig for bedriftskunder som legger ekstra penger i det.
Da skal man få et langt mer brukervennlig søk, fullt ut konfigurerbart – som en vanlig modul på innsiden av Sharepoint.
Blant mulighetene dette gir er elegante fasetterte søk, der kategorier i søkeresultatene lar brukeren drille seg nedover.
Skreddersydde treff
En Sharepoint-administrator skal lett kunne skreddersy relevante treff både basert på brukerprofiler og spørringer. Eksempelvis kan utviklere og salgsavdelinger serveres helt ulikt innhold, eller man kan skille mellom ulike språk og land.
Visuelle elementer kan legges rett i trefflisten, altså med bilder i stedet for tradisjonelle tekstlenker. Dette kan for eksempel dreie seg om kart, oversikt over møterom eller innhold direkte hentet fra indekserte Powerpoint-presentasjoner.
- Dette skal du kunne administere uten å være utvikler. Fast-modulen oppfører seg akkurat som andre tilleggsmoduler til Sharepoint, fastslår Olstad.
- Enkelhet er viktig
Han understreker at teknologien gir en rikere brukereopplevelse enn standardsøket i Sharepoint, samtidig som løsningen «rir på en mer skalerbar kjerne i bunn».
- Hva med de som kritiserer Fast-plattformen for å være vanskelig å integrere mot andre løsninger?
- Ja, hva er innovasjon, svarer Olstad retorisk. - Det som har vært drivende for Fast har vært å flytte mulighetene innen søk. Det at vi har fokusert på enkelhet er i seg selv et veldig viktig innovasjonsområde.
Han er raskt med å legge til at det skal være langt enklere å integrere mot ESP enn tidligere. Det grunngir han med nye programmeringsgrensesnitt (API-er) og objektmodeller gjennom Sharepoint.
- Innpakningen som gjøre det mulig å utvide løsningen har vært et av våre hovedfokus, sier han.
Ny versjon
Ved siden av integrasjonen av den tradisjonelle ESP-motoren i Sharepoint, jobber Fast også med utvikling av en helt ny versjon, ifølge Bjørn Olstad.
Denne skal innehold ny teknologi som forstår data på helt nye måter, men dette blir ikke å finne i Sharepoint 2010, i hvertfall ikke i første omgang.
- Det er to ulike utviklingsløp. Den nye versjonen er ikke med i Sharepoint, men det er sannsynlig at den kommer senere, kanskje i en servicepakke om et år, forteller han.
Bidrar til Bing
Under møtet fortalte Fast-sjefen at det akkurat nå sitter ti norske utviklere å jobber målrettet med å forbedre Bing, Microsofts konkurrent til Google, uten at han ønsket å komme med særlig mange detaljer om hva de gjør.
- Bing-teamet består av tusen utviklere som har jobbet med sin teknologi lenge. Men de drar også inn konsepter og elementer fra vår teknologi.
Han medgir at det allerede nå er teknologi i Bing som stammer fra Fast som selskap.
- Det kommer også ting med i nye versjoner av Bing senere, fortalte en hemmelighetsfull Fast-sjef.
Veien videre
Microsoft betalte i sin tid om lag 6,6 milliarder kroner for teknologien, og ikke minst de nær 200 kloke hodene i selskapet. Det er mye penger, men Microsoft forbereder seg nå på å høste de første gevinstene av investeringen.
Etter Sharepoint og Bing vil Fast-teknologien trolig komme i flere kjente produkter. Hva som står for tur er ennå ikke kjent, men Olstad nevner Exchange som en god kandidat ovenfor digi.no.
Les også:
- [19.07.2010] Google kjøper søkemedisin
- [08.01.2010] Bing er en sinke
- [24.11.2009] Ekte samhandling i Sharepoint 2010
- [09.06.2009] Bing får norsk «u-hjelp»