Flere amerikanske medier melder at Apple har kjøpt Lala Media for et ikke oppgitt beløp. Apple bekrefter kjøpet, men har ingen kommentarer. Heller ikke ledelsen i Lala har villet si noe ennå.
Lala ble opprettet i 2006, og utviklet ethvert et noe annet forretningskonsept enn andre nettbutikker for musikk. Ved siden av Pandora og Spotify betraktes de som etablert utfordrer til Apple iTunes-butikken.
Siden 2008 tilbyr Lala fire ulike tjenester, hvorav bare to gir dem inntekter.
Brukere kan, som i andre nettbutikker for musikk, laste ned spor og album i MP3-format, uten kopisperre. Det koster fra 0,89 dollar per spor.
De tre andre tjenestene til Lala dreier seg om streaming. Her er det tre tjenester:
- Du kan lytte til ethvert spor gratis, én gang, uten reklame.
- Du kan la Lala gå gjennom din egen digitale musikksamling, slik at du når som helst kan lytte til dine spor fra en hvilken som helst nettleser.
- Du kan kjøpe evig tilgang til et spor fra Lalas nettsted, for 0,10 dollar.
Mens Spotify tilbyr reklamefinansiert streaming, alternativt reklamefri streaming mot å betale et abonnement, tilbyr altså Lala en slags eierskap til musikk som man ikke laster ned. Lalas slagord er: «All musikk du noen gang kunne tenke deg, tilgjengelig i en nettleser.»
8 millioner spor er tilgjengelige, men bare dersom du surfer fra USA. Stikkprøver på norske artister viser likevel et svært bredt utvalg av Arve Tellefsen, og noe mindre utvalg av mindre internasjonalt kjente Odd Nordstoga, Tine Thing Helseth og Alf Prøysen.
Lala skal være i ferd med å utvikle en applikasjon til iPhone, slik at kunder blant annet kan få tilgang til hele sin digitale musikksamling over mobiltelefonens nettforbindelse. Konkurrenten Spotify fikk sin iPhone-applikasjon i august i år.
Det er antatt at Lala er i pengenød. Selskapet fikk i sin tid 20 millioner dollar i oppstart kapital av Warner Music, som tidligere i år meldte at de har nedskrevet verdien av denne investeringen til 11 millioner dollar. En ikke-navngitt kilde sier til New York Times at Lala-ledelsen tok kontakt med Eddy Cue, ansvarlig for iTunes-butikken til Apple, da de skjønte at de høyst sannsynlig ville drive med tap i overskuelig framtid.
Les også:
- [11.12.2009] Ny rivalisering mellom Apple og Google
- [23.10.2009] EU vil rydde opp i digitalt innhold
- [20.10.2009] Apple-tall sjokkerte selv optimistene
- [27.08.2009] Apple godtar Spotify
- [07.01.2009] Apple ga etter for forbrukerkrav