I går inntok Google museet for IT-historie i Silicon Valley (Computer History Museum) og holdt en demonstrasjon av teknologisk overlegenhet. Referentene i amerikansk presse betegner demonstrasjonen som «overveldende».
Mange i Norge husker en gammel Netcom-reklame, der en liten norsk i Marrakech har kommet bort fra sine foreldre, og støter på to lokale politifolk: Mobiltelefonen oversetter i sanntid mellom arabisk og norsk tale.
Googles utviklingssjef Vic Gundotra demonstrerte en prototyp på dette: Han talte inn noen setninger på spansk: Etter noen få sekunder gjenga mobiltelefonen de samme setningene på muntlig engelsk. Den automatiske og tilnærmet simultane oversettelsen skjer et sted i «nettskyen».
Google håper å kunne støtte alle verdens viktigste språk med en slik tjeneste en gang i 2010.
En annen spennende nyhet er sanntidsøk.
En video på Youtube viser hvordan dette virker: Man taster inn en søkestreng, for eksempel «Obama»: De nyeste lenkene som har med USAs president å gjøre vises i en kontinuerlig strøm, omtrent samtidig med at de publiseres.
En variant av denne teknologien er tilgjengelig på Google Trends. Forskjellen til det som ble demonstrert i går er at på Google Trends er søkeresultatene statiske: De strømmer ikke nedover siden etter hvert som nye lenker tilsvarende søkestrengen publiseres.
Hvis du vil prøve tjenesten allerede i dag, må du være forberedt på litt «mekking». Du må inn på google.com og ha det engelskspråklige grensesnittet. Velg et søk på et tema som du vet vil få mange nye lenker på kort tid. Se på URL-en som nå står i nettleserens adressefelt. Legg merke til at alle parametrene starter med tegnet «&». Legg inn denne strengen foran et vilkårlig «&»: « &esrch=RTSearch». Klikk på «Show options». Da vil du få et felt med valgmuligheter til venstre i vinduet. Velg «Latest». Da vil du få en kontinuerlig strøm av oppdaterte treff. (Takk til kollega Harald Brombach som oppdaget dette!)
Visuelle søk har vært snakket om og demonstrert lenge: I stedet for å søke, tar man et bilde av det man lurer på, og søketjenesten oppgir informasjon om det avbildede.
Google har ikke bare demonstrert dette. I går lanserte de det som en tjeneste for mobiltelefoner under deres operativsystem Android, under navnet Google Goggles. Også denne tjenesten vises i en video på Youtube.
Google Goggles kan gjenkjenne bøker, malerier, landemerker og liknende. Den kan brukes til å overføre et visittkort, tolke det og lagre opplysningene i det riktige feltet i mobiltelefonens kontaktdatabase. Ønsker man bakgrunnsinformasjon om en forretning, trenger man ikke ta et bilde av fasaden: Det er nok å la kameraet fange opp fasaden og så klikke på et «finn»-ikon: Google Goggles serverer informasjon hentet om butikken, hentet fra ulike kilder.
De to utviklerne som demonstrerer Google Goggles på videoen, understreker at den ikke er perfekt ennå: Den kan for eksempel ikke gjenkjenne plantetyper eller sopparter og andre vanskelige ting. Men det kommer nok.
Googles fotoindeks skal per i dag inneholde rundt en milliard bilder.
Personvernere er opptatt av at visuelle søk kan krenke privatlivets fred ved at hvem som helst kan vandre rundt på gata og få tak i bakgrunnsinformasjon om alle man støter på bare ved å fange dem opp i et mobilkamera.
Google sier de inntil videre har bestemt seg for ikke å ta med ansiktsgjenkjenning i Google Goggles.
Mange mobile tjenester tjener på automatisk justering avhengig av hvor man er. Det mest typiske er søk. Google lover snart å tilrettelegge sin «Product Search», slik at man får treff på lokale forretninger, med oppdatert informasjon om hvorvidt den aktuelle butikken har produktet på lager. Søker man etter spisesteder, er det praktisk å få treffene rangert etter hvor nære de er til der man befinner seg. Android-eiere i USA vil kunne nyte godt av dette umiddelbart.
En annen tjeneste som Google tenker seg å legge til rette for lokalisering, er «Google Suggest». På mobiltelefoner, der inntasting er mer utfordrende enn på pc-er, brukes Google Suggest til å foreslå alternative søkestrenger ut fra de første bokstavene man taster. Hva man er interessert, vil selvfølgelig variere ut fra hvor man er. Demonstrasjonen var ikke spesielt overbevisende: Ved inntasting av «re» på en mobiltelefon som trodde den var i San Francisco foreslo Suggest først REI, en forretning for telt og turantrekk. På en mobiltelefon som trodde den var i Boston foreslo Suggest selvfølgelig det lokale baseballaget, Red Sox.
Googles utviklere arbeider for øvrig på høygir. Her en oversikt over nyheter de har lanserte de siste 67 dagene:
Les også:
- [05.02.2015] Google får tilbake sanntidssøk
- [05.07.2011] Slutt på sanntidssøk i Google
- [15.06.2011] Google med raskere og smartere søk
- [13.01.2011] Android er nå en mobil språktolk
- [27.08.2010] Google gir Twitter ny funksjonalitet
- [31.03.2010] Google med norske nyheter på direkten
- [08.01.2010] Bing er en sinke
- [04.12.2009] Google åpner egen DNS-tjeneste
- [03.12.2009] Utfordrer Google med bedre Bing Maps
- [02.12.2009] De første klikkene er gratis
- [01.12.2009] Google setter bremsene på for Gears
- [24.11.2009] Google-kjøp kan bli ny gullgruve