Det globale IT-konsulentselskapet vil ikke lenger sponse den amerikanske golfspilleren Tiger Woods.
– Gitt omstendighetene de siste to ukene, har selskapet, etter nøye overveielse og analyse, kommet fram til at han [Tiger Woods] ikke lenger er den riktige representanten for vår reklame, heter det i en erklæring fra Accenture.
Accenture har brukt Tiger Woods i sin reklame på tv, papir og Internett i seks år.
Woods er kommet i søkelyset etter et trafikkuhell som satte i gang en serieavsløring i kjendispressen. Golf-stjerne har innrømmet utroskap, og har varslet at han tar en golfpause for å prøve å reparere forholdet til sin svenske hustru Elin Nordegren. Ekteparet har to barn.
Det anslås at Woods har sponsoravtaler verdt 100 millioner dollar i året. Accenture trakk seg fra sin avtale med Woods et døgn etter en tilsvarende kunngjøring fra Gillette. En tredje sponsor, teleoperatøren AT&T, har sagt de vurderer sitt forhold til Woods. Nike, Gatorade (Pepsi Cola) og Electronic Arts har derimot erklært at de står ved sine avtaler med Woods.
Rettelse: Den første utgaven av denne artikkelen opplyste at Accenture er registrert på Bahamas. Det riktige er at selskapet tidligere var registrert på Bermuda. Registreringen ble overført til Irland per 1. september 2009. digi.no beklager feilen.
Les også:
- [18.12.2009] Svekket Accenture ser lysning på sikt
- [08.12.2009] Gratis rammeverk for å vurdere IT-risiko
- [07.10.2009] London-børsen går fra Windows til Linux
- [06.07.2009] Dystert for million-prosjekt ved Oslo børs