VMware kunngjorde i går at selskapet har inngått en endelig avtale med Yahoo og kjøp av Zimbra, som utvikler en åpen kildekode-basert e-post- og samarbeidsløsning med samme navn. Yahoo kjøpte Zimbra i september 2007 og selskapet har fungert som en uavhengig divisjon under Yahoos eierskap.
Yahoo skal ha bidratt til kraftig vekst i bruken av løsningen, blant annet ved å basere Yahoo Mail og Yahoo Calendar på denne. Det skal være mer enn 55 millioner brukere av Zimbra. I fjor var veksten i bruken av Zimbra på 165 prosent blant små og mellomstore bedriftskunder, ifølge VMware.
- I de kommende årene forventer vi at flere organisasjoner, spesielt små og mellomstore bedrifter, i økende grad vil kjøpe IT-løsninger som leverer nettskylignende enkelhet i sluttbruker- og driftsopplevelsen, sier Brian Byun, sjef for nettskytjenester hos VMware, i en pressemelding.
- Zimbra er et glimrende eksempel på skalerbare løsninger i nettsky-æraen som kan omfatte alt fra mindre, lokale implementasjoner, til nettskyen. Det vil være en byggestein i en voksende portefølje med løsninger som kan tilbys som en «virtuell appliance» eller av en nettskyleverandør, sier Byun.
VMware planlegger å støtte eksisterende Zimbra-produkter samtidig som det vil optimalisere Zimbra-produkter ytterligere for vSphere-basert nettsky-unfrastruktur, sammen med melding- og samarbeidsløsninger fra blant annet Microsoft og IBM.
Som en del av avtalen vil VMware kjøpe all Zimbra-teknologien og åndsverkene knyttet til dette. Yahoo vil fortsatt ha rett til å utnytte Zimbra-teknologien i selskapets kommunikasjonstjenester, og Bryan Lamkin, senior visepresident i Yahoo, sier i en pressemelding at selskapet ikke har noen planer om å skifte ut Zimbra.
I et blogginnlegg skriver Zimbra Jim Morrisroe at selskapet også under VMware vil fortsette å fokusere på dets produktveikart, noe som skal innebære å sette standarden for webbasert samarbeid.
I et annet blogginnlegg forklarer Steve Herrod, teknologisjef i VMware, at det er to hovedårsaker til at selskapet kjøper Zimbra. Den ene er at Zimbra vil videreføre selskapets misjon om å forenkle IT. Den andre er å at Zimbra vil utvide porteføljen VMware tilbyr dets vCloud-partnere.
De økonomiske betingelsene for oppkjøpet har ikke blitt offentliggjort, men det antas at beløpet er lavere enn de 350 millioner dollar Yahoo ga for Zimbra for drøyt to år siden.
Redpill Linpro har valgt Zimbra som et av deres strategiske produkter. Per Buer, avdelingsleder for drift og infrastruktur i Redpill Linpro, er positiv til salget.
- Det var kjent at Zimbra var til salgs. Det er også kjent at Yahoo er i trøbbel og vil tilbake til sin kjernevirksomhet. Yahoo har heller ikke greid å gjøre noe med Zimbra. Det har ingen synergier med deres øvrige produkter eller tjenester. Jeg tror det skal bli veldig bra for Zimbra å komme seg ut av Yahoo. Vi er i hovedsak veldig positive til dette.
Er det grunn til å tro at VMware vil forfalte eierskapet annerledes enn Yahoo?
- Jeg tror vi får se et langt mer aktivt eierskap. Fri programvare-biten er helt trygg. VMware kan til og med komme til å slippe opp litt og lage enda mer liberale lisenser enn tidligere. VMware har også en god historikk når det gjelder åpen kildekode, og har støttet Linux og leverte gode drivere i mange år. Det er ingen hos oss som er bekymret for om deler av Zimbra kommer til å forsvinne som åpen kildekode.
Buer mener forøvrig at Zimbra er det produktet som er best posisjonert for å skape problemer for Microsoft.
- Det er den største utfordreren til Exchange. Zimbra har et vanvittig partnerapparat og et veldig godt produkt, avslutter han.