KARRIERE

1881-sjefen gikk på dagen

Forlater et selskap med store problemer.

20. jan. 2010 - 15:47

Opplysningen AS, mest kjent for opplysningstjenesten 1881, opplyser at de i dag har løst konsernsjef Stig Eide Sivertsen fra sin stilling med «øyeblikkelig virkning».

Styret i selskapet hevder at oppsigelsen kommer med bakgrunn i forskjellig syn på den videre strategien.

- Vi takker Sivertsen for jobben han har gjort, og respekterer at vi har ulikt syn på selskapets videre strategi. Vi ønsker ham lykke til videre, sier styreformann Ditlef de Vibe i en pressemelding.

Avgangen kommer samtidig med at VG Nett onsdag skriver at 1881-ansatte har følt seg presset til å oppholde kundene med løst prat.

I saken tegnes det et bilde av en kynisk forretningsdrift med høye krav til inntjening og et dårlig arbeidsmiljø.

- Avgangen har ingenting med dette å gjøre, hevder Sivertsen i et intervju med E24.

I en oppfølgingssak i VG Nett avviser opplysningstjenesten at de haler ut tiden. Samtidig erkjenner de at de bør bli mer effektive.

- Strategien er ikke uthaling av tid, det ville kundene har gjennomskuet. Hvis vi ligger for høyt må vi forandre oss. Det sier Anne-Karin Sogn til avisen. Hun er konstituert som konsernsjef etter Sivertsens avgang.

Teknologiskifte

Opplysningen 1881 har den siste tiden slitt med fallende trafikk. Senest i går ble det kjent at selskapet planlegger å legge ned hele driften på Fagernes og si opp 64 ansatte. Det blir i så fall den åttende avdelingen de legger ned på relativt kort tid.

- Vi har rett og slett flere ansatte enn vi har trafikk til, fortalte kommunikasjonsjef i 1881 Guri Wormdal til digi.no tirsdag.

Det siste året har 1881 mistet tyve prosent av trafikken mot sine callcentre. I tillegg opplyser selskapet at de ble hardt rammet av finanskrisen.

Teknologiskiftet selskapet nå forteller at de opplever skyldes at kundene i stadig større grad velger å benytte nettjenester, og i mindre grad ringer for å be om opplysninger enn tidligere.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra