ANALYSER

Interessen for Twitter avtar

Reddes av aktive brukere, som viser stort engasjement, ifølge rapport.

27. jan. 2010 - 11:41

Twitter har fått voldsom oppmerksomhet de to siste årene.

Det sosiale nettverket var opprinnelig en meget enkel tjeneste, der brukerne fortalte hverandre hva de gjør «akkurat nå» i meldinger på inntil 140 tegn.

Mikroblogging ble et fenomen som vokste raskt. Twitter passerte én million brukere i april 2008. Det neste året vokste tjenestens brukermasse med utrolige 1400 prosent.

Mange tilskriver mye av veksten til pressedekningen. Politikere verden over fikk for alvor opp øynene for tjenesten etter den vellykkede presidentkampanjen til Barack Obama i 2008. Plutselig fikk etablerte nyhetsmedier en formidabel konkurrent. Den dramatiske nødlandingen i Hudson River for ett år siden ble først fanget opp på Twitter.

Ved å tilby et åpent programmeringsgrensesnitt sikret tjenesten seg et enormt økosystem med utviklere og programvare.

I takt med veksten viste twitterverset seg som verdifull sanntidsdatabase, drevet av brukernes iver etter å dele informasjon i et forrykende tempo.

I løpet av fjoråret begynte profesjonelle aktører og leverandører av forretningssystemer for alvor å innse hvilken gullgruve dette kunne være. Det toppet seg da både Google og Bing i høst inngikk avtaler om å inkludere twittermeldinger i sine søkeresultater.

Men nå kan tjenesten ha nådd et metningspunkt. Ferske tall fra analyseselskapet RJMetrcis viser at interessen for tjenesten faller.

Etter å ha kvernet seg gjennom tall for hele 2009 har de kommet frem til følgende fakta:

Ved inngangen til 2010 hadde Twitter 75 millioner kontoer. Men en stor andel av disse er ikke i bruk. Hver fjerde konto har ingen følgesvenner, og 40 prosent av alle kontoene har aldri sendt en eneste melding.

8 av 10 twitter-brukere har kvitret færre enn ti ganger.

Samtidig avdekker tallene at veksten i brukermassen flater ut. I dag opprettes det drøyt seks millioner nye kontoer hver måned, om lag 2-3 hvert sekund. Men det er tyve prosent færre enn i juli 2009, den hittil mest hektiske måneden.

Det ble kun registrert utgående meldinger fra 17 prosent av alle registrerte kontoer forrige måned. Det er den laveste andelen på en måned hittil, ifølge RJMetrics.

Nye brukere hver måned: Brukermassen til Twitter vokste enormt fra 2008-2009, men takten avtar nå dramatisk, ifølge tall fra RJMetrics.
Nye brukere hver måned: Brukermassen til Twitter vokste enormt fra 2008-2009, men takten avtar nå dramatisk, ifølge tall fra RJMetrics.

Selskapet har lagt ut en rekke grafer og tall, som bør interessere alle som er opptatt av Twitter som tjeneste.

Det har aldri vært så mange registrerte brukerkontoer som nå, men en stor prosentandel er ikke aktive, påpeker RJMetrics i sin rapport.

Selv om tendensen virker negativ for mange forhold, har de også funnet tegn som tolkes i positiv retning.

De aktive brukerne er et stort pluss. Twitter-brukere som er aktive utover den første uken etter registrering viser stor lojalitet og engasjement for tjenesten.

- Faktisk blir de som holder stand gjerne mer aktive over tid. Dette kan gjøre opp for de mange som faller fra, heter det i rapporten.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

20 prosent av brukermassen regnes som aktive. Det utgjør 15 millioner trofaste brukere.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.