Etter fire kvartaler med tilbakegang, viser IDCs tall for fjerde kvartal i fjor at det globale mobilmarkedet har snudd helt. Antall solgte enheter i denne kvartalet var på 325,3 millioner, som noe er 11,3 prosent mer enn i samme kvartal i 2008.
Totalt ble det levert 1,19 milliarder mobiltelefoner i 2009. Dette er en nedgang på 5,2 prosent sammenlignet med året før.
- Mobilmarkedet har rikosjettert på en dramatisk måte, sier Kevin Restivo, senioranalytiker i IDC.
- Asia/Stillehavs-regionen og USA de som primært er ansvarlige for å føre markedet over i vekstterritoriet igjen.
Men ifølge Ramon Llamas, en annen senioranalytiker i IDC, har markedet for smartmobiler vært i kontinuerlig vekst.
- Forbrukernes smak for mobiltelefoner har i økende grad skiftet fra enkel taletelefoni til mer bruk av data. Både håndsettleverandørene og mobiloperatørene har vært ivrige etter å møte etterspørselen, til tross for de pågående, økonomiske utfordringene. IDC tror markedet for konvergerte mobilenheter vokste med nesten 30 prosent i fjor og at markedet vil fortsette å få mer bevegelsesmengde etter hvert som utvalget av enheter øker og prisene reduseres i 2010 og videre utover, sier Llamas.
- Økonomisk gjenoppretting blandet med oppdemmet etterspørsel vil skape positive forhold for håndsettleverandører i både utviklede og kommende markeder i 2010.
I Vest-Europa var fjerde kvartal i fjor bedre enn både det foregående kvartalet og i den samme perioden året før. Spesielt LG Electronics og Samsung skal ha gjort det godt, takket være styrke innen segmentet for tradisjonelle mobiler, mens Apple, Nokia og Research In Motion har bidratt til veksten innen smartmobilmarkedet.
Veksten i andre halvdel av 2009 var likevel ikke stor nok i Vest-Europa til å kompensere for nedgangen i først halvdel, slik at 2009 ble et svakere år enn 2008 også i vår region.
Nokia hadde sitt beste kvartal på to år. Økt smartmobilsalg bidrar til dette. Men ser man på 2009 samlet, var Nokias leveranser lavere enn i både 2007 og 2008.
Samsung satte ny personlig rekord i tredje kvartal og bedret denne i fjerde kvartal. Også for Samsung har økt smartmobilsalg, særlig med modeller Omnia2, bidratt til veksten i industrilandene, mens selskapets oppmerksomhet knyttet til smak og behag i lokale markeder og utvidete distribusjonskanaler har bidratt til økt salg i kommende markeder.
LG Electronics gjør som Samsung og leverer to rekordkvartaler på rad. Lavere priser og høyere markedsføringskostnader har bidratt til at driftsmarginen har blitt redusert fra 8,4 prosent i tredje kvartal til 1,3 prosent i fjerde kvartal. Det er spesielt featuremodellene enV og Cookie, og smartmobilene GW820 (Windows Mobile), GW620 (Android) og GW880 (Android) som leder an.
Sony Ericsson har tapt penger i seks kvartaler på rad, men bruttomarginen har økt fra 15 prosent i 2008 til 23 prosent i 2009, takket være nye mobiler, som kan selges med større fortjeneste. Fjerde kvartal var selskapets beste i fjor når det gjelder antallet leverte mobiler. Modeller som Satio og Aino har bidratt til dette.
Motorola avsluttet fjoråret med selskapet tolvte kvartal med nedgang i leveransene, men nedgangen fra samme kvartal i fjor var den laveste siden i begynnelsen av 2008. Selskapet har også redusert driftstapet, som var på 132 millioner dollar, med nesten 80 prosent sammenlignet med tall fra fjerde kvartal i 2008. Salget av 2 millioner Android-mobiler på et kvartal har bidratt til at det ser noe lysere ut for selskapet, som kommer med en rekke nye Android-modeller i år.
Selskaper som HTC og Apple er ikke store nok i mobilmarkedet til å komme med på topp 5-listen som IDC opererer med.