Tallene som 24SevenOffice – norsk leverandør av forretningsprogramvare på abonnementsbasis – leverer i dag for fjerde kvartal 2009 maner til ettertanke: Av en samlet omsetning på 20,2 millioner kroner, og et nettoresultat før skatt på minus 18 tusen kroner, er nettoresultatet etter skatt hele 19,2 millioner kroner. Nettoresultatet etter skatt tilsvarer altså 95 prosent av omsetningen i kvartalet.
Forklaringen er at selskapet har «kapitalisert utsatt skatt» på 19,7 millioner kroner for 2009. I årsmeldingen begrunner 24SevenOffice dette grepet med at de har «nådd kritisk masse og oppnådd lønnsomhet i annet halvår 2009», samt at prognosene for årene framover tyder på vedvarende reell lønnsomhet.
24SevenOffice er med andre ord forberedt på fete tider, og tar ut det de har av framførbare underskudd og utsatt skatt slik at hele 2009 kan framstå med positiv bunnlinje.
Selskapet har troverdige argumenter for å juble. Omsetningen i fjerde kvartal er 23 prosent større enn i fjerde kvartal 2008. For hele året 2009 er omsetningen 74,7 millioner kroner, hele 47 prosent bedre enn i 2008. Ved utgangen av 2009 hadde 24SevenOffice 3 157 kunder, mot 2 311 ved utgangen av 2008. «Software as a Service» er i vinden, og analytikerne er enige om at utsiktene for denne typen programvareleveranser til forretningsmarkedet er svært gode, med en antatt årlig vekst på 27 prosent hvert år i fire år framover.
I likhet med tredje kvartal 2009 (se artikkelen 24SevenOffice vekket fra de røde), preges også fjerde kvartal av positiv drift: Ebitda (resultat før avskrivninger, finansposter og skatt) er 1,33 millioner kroner, mot minus 10,8 millioner kroner i fjerde kvartal 2008. Det er følgelig fullt ut berettiget å peke på at selskapet har bikket over i lønnsomhet i løpet av annet halvår.
For hele 2009 er imidlertid Ebitda minus 2,36 millioner kroner, og nettoresultatet før skatt er minus 8,02 millioner kroner, mot minus 23,8 millioner kroner i 2008. Ved å blåse den oppsamlede skattefordelen, gjøres 2009 opp med en positiv bunnlinje etter skatt på 11,1 millioner kroner, mot minus 22,1 millioner kroner i 2008.
24SevenOffice peker på at de eier all kildekode til applikasjonene de bruker, og er følgelig ikke avhengig av lisenser fra tredje part.
I 2010 tar de sikte på å kapre større kunder, ekspandere internasjonalt gjennom partnerskap eller oppkjøp, bygge sterke partnerskap og distribusjonskanaler, og utvide tjenestetilbudet gjennom å kjøpe utfyllende produkter.
Selskapet har fått 1,5 millioner kroner fra Innovasjon Norge (bokføres i første kvartal i år) for å utvikle et prosjektstyringssystem som kan omsettes etter abonnementsmodellen. De har også avtalt å overta IP-telefoniselskapet Phonzo fra Agder Energi fra september i år, samt outsourcingselskapet NetClient. De to planlagte oppkjøpene har lønnsom drift i dag, og omsetter for henholdsvis 14 millioner og 5 millioner kroner årlig.
24SevenOffice har fortsatt hengende over seg et uspesifisert krav fra Mamut, som vant fram i retten i striden om Active24. Det er opptil tingretten å fastsette erstatningsbeløpet.
Les også:
- [21.06.2010] 24SevenOffice anker igjen
- [03.05.2010] 24SevenOffice i siget
- [25.02.2010] Mamut gjør opp fjerde kvartal med tap
- [30.11.2009] 24SevenOffice varsler oppkjøpsraid
- [26.10.2009] 24SevenOffice vekket fra de røde
- [20.08.2009] Norsk samarbeid for «cloud computing»
- [14.07.2009] Overlater utmåling til tingretten