BEDRIFTSTEKNOLOGI

Sammen om verktøy for bedre spådommer

Accenture og SAS Institute etablerer et partnerskap innen «predictive analytics».

Toppsjefene William Green (t.v.) og Jim Goodnight i hhv Accenture og SAS Institute lover en ny plattform for avansert beslutningsstøtte, basert på innsikt i hva framtiden vil bringe.
Toppsjefene William Green (t.v.) og Jim Goodnight i hhv Accenture og SAS Institute lover en ny plattform for avansert beslutningsstøtte, basert på innsikt i hva framtiden vil bringe.
18. feb. 2010 - 12:59

SAS Institute og Accenture meldte i går at de inngår et globalt partnerskap innen fagfeltet «predictive analytics», et begrep som forsøksvis kan oversettes til «forutsigende analyse»: Det gjelder å kunne spå hva som vil skje, slik at man kan ta tiltak for å avverge tilbakeslag eller få andre ting til å skje.

Accenture-sjef William Green sier det slik:

– Organisasjoner som tyr til forutsigende analyse for å gjøre data om til innsikt, og bruker denne innsikt som beslutningsgrunnlag, vil kunne bedre sin forretning og på sikt utkonkurrere sine konkurrenter.

SAS Institute-sjef Jim Goodnight lover at de to selskapene vil levere en «høyytelses plattform for analyse» som kan gli rett inn i bedrifters eksisterende IT-infrastruktur.

Det er første gang de to selskapene inngår et slikt samarbeid, heter det i en e-post fra SAS Institute Norge. Det vises til «stadig større etterspørsel etter verktøy og løsninger for å gjøre prediktive analyser hos selskaper verden over».

I fellesorganisasjonen «Accenture SAS Analytics Group» skal SAS Institute og Accenture sammen investere for å bygge og levere analyseløsninger og tjenester. Det skal etableres flere kompetansesentre over hele kloden, der man skal utvikle «nestegenerasjons konsepter» for spådomsverktøy.

Noen av verktøyene vil være bransjespesifikke, i første omgang innen finans, helse og det offentlige, mens andre vil dreie seg om for eksempel bedriftsforvaltning eller kunderelasjoner.

Man tenker seg videre muligheten for å levere avanserte analyseverktøy som driftet tjeneste.

Samarbeidet om forutsigende analyse er en videreføring av partenes mer enn tiårige samarbeid om et hundretalls store kunder verden over. I Norge er Posten den store felles referansekunden.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.