Google anklages for å bevisst strupe trafikk til konkurrentene i sin søkemotor. Tre europeiske søketjenester har klaget dem inn for EU, men Google avviser anklagene.
Selskapet svarte i går med å forsvare rangeringssystemet deres, den hemmelige og kraftige formelen som avgjør hvilke treff som dukker opp i søkemotoren.
I et blogginnlegg hevder Amit Singhal, ansvarlig for Googles rangering, at selskapets algoritmer gir mer relevante treff og bedre kvalitet, sammenlignet med løsninger der mennesker håndplukker hvilke treff som skal dukke opp.
- Det ville heller ikke vært hensiktsmessig med de flere hundre millioner spørringene vi må håndtere hver eneste dag, skriver Singhal.
Han viser til en artikkel i New York Times, der det foreslås at lovmakere bør regulere hvordan søkeresultatene rangeres.
Dette mener han åpenbart vil være en dårlig idé, selv om Google-representanten unngår å ta stilling til forslaget.
I stedet understreker han hvor komplisert fagområdet søk og rangering av treff er. Allerede i overskriften heter det «This stuff i tough», og meldingen hans til EU og lovmyndigheter kan ikke misforstås: Dette har de ikke greie på.
- Mengder av elementer inngår for å bygge det beste rangeringssystemet som er å oppdrive [state-of-the-art], som vårt. Våre algoritmer benytter hundrevis av ulike signaler for å avgjøre hva som topper resulatlistene for enhver spørring.
Videre peker han på at disse signalene indikerer relevanse, og kan inneholde alt fra enkle ord på nettsider til ulike kompliserte beregninger, som for eksempel hvor vesentlig en lenke til et nettsted faktisk er.
Google har lenge vært kjent for beregninger av lenkeverdi («PageRank»). Det er ikke lenger bare antall lenker til og fra kilder som er viktig, men i økende grad også en såkalt «TrustRank», som forteller om hvor viktig nettstedet oppfattes av Google, ifølge flere søkeeksperter digi.no har pratet med.
- Signalene og algoritmene endres fortløpende, og forbedres hele tiden. I snitt endres dette hver eneste dag, fastslår Amit Singhal.
EU-saken er i en innledende fase. Det innebærer at europeiske konkurransemyndigheter skal kartlegge situasjonen, etter å ha mottatt klager fra Microsoft-eide Ciao! from Bing, britiske Foundem, samt franske ejustice.fr. Kartleggingen har to utfall. Basert på funn må EU-kommisjonen enten utforme en anklage, eller henlegge saken.
Google kan ha god grunn til å frykte en formell etterforskning. I så fall kan de bli tvunget til å utlevere inngående opplysninger, forretningshemmeligheter, om hvordan søkerangeringen deres er skrudd sammen.
- Dersom de tvinges til å avsløre hvordan en lenke plasseres over andre, kan det være slutten på Googles konkurransemessige fordel, sier en jusprofessor til L.A. Times.
Les også:
- [14.04.2011] Google-endring begraver mange nettsteder
- [20.12.2010] EU-granskning av Google utvides
- [08.07.2010] EU gransker anklager mot Google
- [26.02.2010] Stiller nye krav til Googles Street View
- [24.02.2010] Duket for alvorlig EU-sak mot Google
- [16.12.2008] Google endrer algoritme hver fjerde dag
- [23.05.2003] Mer fokus på innhold i Googles sorteringsalgoritme