Forbrukerombudet har tildligere refset Tele2, Netcom og Telenor for villedende markedsføring for mobilt bredbånd. Nå må selskapene endre praksis.
Abonnementene har maksgrenser for hvor mye datatrafikk kunden kan ta ut hver måned. Overstiges denne terskelen blir hastigheten skrudd kraftig ned.
Dette har ikke kommet godt nok frem, og tilbyderne tvinges nå til å endre markedsføringen sin, skriver NRK.
Forbrukere skal få oppgitt at hastigheten reduseres ved en viss mengde og hvilken terskel det er snakk om.
Seksjonssjef Bente Øverli i Forbrukerombudet sier til NRK at det ikke er lov å kalle noe fri bruk når det ikke er fri bruk.
- Begrensningene må komme tydelig frem slik at forbrukeren forstår hva tilbudet innebærer.
Struper farten
Alle leverandørene kutter kundens i overføringshastighet ved overforbruk. Tele2 reduserer til pinglete 32 kilobit/s hvis kunder laster ned over 2 eller 4 gigabyte i måneden, avhengig av abonnement.
Telenor setter ned farten til 100 kilobit/s etter 5 gigabyte nedlasting per måned.
For Netcom blir farten strupet til 200 kilobit/s, hvis kvoter på 1, 2 eller 4 gigabyte med datatrafikk overskrides, igjen avhengig av ulike abonnement.
Netcom, Tele2 og Telenor har alle fått brev der Forbrukerområdet forlanger at kundene får bedre informasjon om tersklene.
Teleselskapene forsvarer seg med at betingelsene kommer godt nok frem i kjøpsprosessen, og de mener således at det ikke er nødvendig å fortelle om dette i reklamen.
- Forvirrer kunden
I tilsvar fra teleselskapene (alle brevene er gjengitt i artikkelen hos NRK) går det frem at de liker dårlig at de heretter avkreves å informere om maksbegrensninger i all markedsføring.
- Vi tror også at kunden kan bli mer forvirret enn opplyst dersom denne informasjonen skal tas med i all vår kommunikasjon, og mener det må være tilstrekkelig at kunden får vite dette i kjøpsprosessen, skriver Netcom.