AT&T er teleoperatøren som har eksklusiv rett til å distribuere Apples populære 3G-telefon iPhone i USA. iPhone-brukere er de ivrigste til å surfe, og er følgelig de som klager mest høylydt over manglende båndbredde og dårlig kapasitet.
Operatøren har følgelig lansert en markedskampanje for et nytt produkt, «AT&T 3G MicroCell». Det dreier seg om en rimelig femtocell, altså en privat basestasjon for alle operatørens 3G-telefoner, ikke bare iPhone. Produktet er leveringsklart fra midten av april.
En femtocell koples til vanlig bredbånd, og tilbyr mobilt bredbånd innendørs. For at en mobiltelefon skal kunne brukes mot en bestemt femtocell, må den registreres i selve cellen.
Registreringen hindrer femtocellen fra å fungere som fritt tilgjengelig basestasjon.
AT&Ts femtocell er et Cisco-produkt med en rekkevidde på rundt 12 meter. Den håndterer både tale og data, og kan registrere opptil 10 mobiltelefoner, hvorav opptil fire kan brukes samtidig. Prisen er 150 dollar. Abonnementet medfører ulike bruksrabatter i forhold til vanlig prising av 3G-tjenester. Målgruppen er først og fremst husholdninger, deretter småbedrifter. AT&T forsikrer at forbindelsen ikke brytes om man skulle bevege seg utenfor femtocellens rekkevidde under en samtale, vel å merke dersom det er tilstrekkelig kapasitet.
En pussighet er at oppstarten av AT&Ts femtocell er avhengig av at posisjonen sjekkes over en innebygget GPS. Det betyr at apparatet må plasseres ved et vindu under oppstart, for å oppnå kontakt med GPS-satellittene. Siden vil det kunne flyttes til midt i lokalene, for å oppnå optimal dekning.
Femtocell er også under utprøving i Norge, i et pilotprosjekt drevet av Network Norway. Målgruppen her er først og fremst bedrifter som vil slutte å bruke fasttelefoni, men som plages av dårlig 3G-dekning innendørs.
Les også:
- [14.02.2011] Slutt på dårlig mobildekning inne
- [15.02.2010] Først ute med privat 3G i Norge