FØRSTEINNTRYKK: Det har vært blest om den ene iPad-maskinen som redaksjonene i Aller Internett skaffet i dag. I tur og orden har DinSide, digi.no og ITavisen fått leke seg med det nye vindunderet.
Undertegnede fikk noen minutter alene med surfebrettet, og du kan trygt si at forventningene mine ble oppfylt.
På forhånd har det vært nok tester og inntrykk til at man strengt tatt ikke burde bli særlig overrrasket over iPad. Vi snakker om et av tidenes mest hausede produkter, og markedsmaskineriet til Apple har gått på høygir i mange måneder før avdukningen i slutten av januar.
Svært rask
Men det er noe helt annet å kjenne på den selv. Det første som slår meg er hastigheten, som nesten ikke er til å tro.
Sammenlignet med iPhone 3GS går det som et olja lyn å navigere seg rundt, åpne og lukke programmer, zoome tekst, snu brett og innhold over i landskapsmodus osv.
Inntrykket bekreftes av labtester gjennomført av Iconfactory. Deres undersøkelser viser at iPad er dobbelt så rask som en iPhone 3GS.
Ellers fungerer produktet mer eller mindre akkurat som en diger iPod touch, eller en iPhone uten ringemuligheter. Med unntak for den langt større skjermen, som måler 24,6 centimenter diagonalt.
For undertegnede er dette et stueprodukt, for rask tilgang til nettsurfing, sosiale nettverk, e-post, netthandel, enkle spill, fremvisning av bilder til familie og venner på besøk.
Forutsatt prisen i USA, tilsvarende under 3000 norske kroner for versjonen med 16 gigabyte lagringsplass og uten 3G-tilknytning, koster jo ikke iPad stort mer enn mange bilderammer.
«Turist»-maskin
Det var frem til jeg prøve Google Maps-applikasjonen til iPad. Her kommer kartløsningen virkelig til sin rett. Størrelsen, fingerbevegelsene og hastigheten smelter sammen i en slags opphøyd enhet som nesten ikke lar seg beskrive.
Det føles bare så utrolig riktig. Google Maps, inkludert gatebildene i Street View, har aldri føltes så bra som på iPad. Dette går langt utenpå hvordan løsningen oppleves fra mobiltelefon eller fra PC-skjermen.
På iPad fremstår dette som en «killer»-funksjon. Den vil særlig komme til sin rett når du leter etter adresser eller som turist. Bare for kartløsningen alene er det vært de ekstra 680 grammene du må pakke med deg på tur.
Da er vekten nevnt, og bare for å ha sagt det, man kan bli sliten av å holde nettfjøla i en hånd, selv bare etter noen minutter. Det opplevdes imidlertid ikke som noe stort problem.
Papirbøker trumfer foreløpig digitale titler for meg, men jeg ser ikke bort i fra at det kan bli lest noen e-bøker med denne, på toget eller flyturen.
Dessverre rakk vi aldri å prøve App Store, nettbutikken som tilby minst 150.000 ulike programmer til iPhone og iPad. Tilgang til markedsplassen krever inntil videre amerikansk iTunes-konto.
Så er jo produktet foreløpig bare lansert i USA, og det er uvisst når iPad skal selges her til lands. (Med unntak for svindyre gråimporterte eksemplarer solgt gjennom Idar Vollviks Ludo eller privatpersoner.)
Våre søsternettsteder ITavisen og Dinside går iPad nærmere i sømmene. Vi legger ut lenker til deres opplevelser (inkludert video) når de foreligger i ettermiddag.
Les også:
- [18.05.2010] -Skal lage 24 millioner iPhone 4G i 2010
- [14.04.2010] iPad blir utsatt