Den neste store versjonen av Firefox vil trolig bli versjon 4. Mozilla har denne uken startet en serie med artikler om hva som vil være nytt i denne utgaven.
Den første artikkelen ble utgitt i går og omhandler et administrasjonsverktøy for brukernes kontoer på ulike nettsteder, Account Manager. Verktøyet skal potensielt gjøre det langt enklere og oversiktlig for brukeren både å registrere seg på nye tjenester, å logge seg inn og ut, samt å få informasjon om hvilken bruker som faktisk er innlogget på tjenesten.
Problemet med dagens nettsteder er at disse gjør alt dette på en mengde ulike måter, noe som i alle fall kan virke forvirrende for brukerne. Den store variasjonen gjør det også vanskelig å lage et abstraksjonslag på toppen av alle de ulike løsningene, slik at brukerne får en enhetlig løsning å forholde seg til.
Det er likevel det Mozilla nå forsøker å gjøre.
Account Manager avhenger dog at visse endringer gjøre på nettstedene. På et gitt sted på hvert nettsted, nærmere bestemt /.well-known/host-meta, må det være en fil med JSON-baserte (JavaScript Object Notatio) data som kan fortelle Account Manager hvor på nettstedet rutinene for blant annet inn- og utlogging finnes, samt informasjon hvilke parameternavn som må benyttes i forbindelse med rutinene.
I tillegg må nettleseren kunne sjekke hvilken bruker som eventuelt er logget inn på nettstedet. Tanken er at nettstedet opplyser dette gjennom en HTTP-header, alternativt en URL som nettleseren gis tilgang til.
Den kommende funksjonen skal også gjøre det svært enkelt for brukere å opprette nye kontoer, gjerne med vilkårlig genererte passord, for så å kunne logge seg inn med bare et klikk.
Mozilla hevder at webutviklere vil kunne gi nettsteder støtte for denne mekanismen på så lite som femten minutter.
Stiftelsen ønsker å gjøre Account Manager tilgjengelig i Firefox så raskt som mulig og tilbyr allerede en foreløpig implementering av løsningen i form av en Firefox-utvidelse på alfatest-stadiet. Denne kan testes blant annet på Google og Facebook.
Det skal ha vært viktig for Mozilla at denne løsningen er basert på åpne standarder og at den kan implementeres med fritt tilgjengelige verktøy. Alt tyder på at stiftelsen også ønsker å gjøre Account Manager til en åpen standard som også andre aktører kan bidra til å utforme, i tillegg til å ta i bruk i egne produkter. På dagens stadium er Mozilla spesielt opptatt av å få tilbakemeldinger fra både Firefox-brukere og nettstedadministratorer som har testet løsningen.
Et utkast til spesifikasjonen er tilgjengelig her.
Les også:
- [07.07.2010] Firefox 4 er klar for betatesting
- [16.06.2010] Mozilla tester ut 64-bits Firefox
- [11.05.2010] Slik blir Firefox 4.0
- [31.08.2009] Dette er Mozillas Firefox-planer for 2010