Google har prøvd ut sitt nye utseende over lang tid. Nå er ventetiden over, og søkemotoren gjennomfører sin kanskje største visuelle forandring noensinne.
Det første du vil legge merke til er at logoen er blitt ny og flatere. Vekk er den gamle 3d- og skyggeeffekten, som mest av alt lignet et dårlig Photoshop-eksperiment fra tidlig nittitallet. Fargene er også blitt en tanke lysere.
Venstremenyen på søkeresultatsidene der brukeren kan filtrere treffene er ikke lenger skjult. Dette blir nå en integrert del av opplevelsen, akkurat slik det er hos Microsofts Bing.
Smart
Det innebærer at valgene som vises endres på bakgrunn av kontekst. I likhet med konkurrenten benytter Google semantisk teknologi for å forsøke å forstå hva du søker etter.
Menyen endres tilsvarende. Et søk etter «norway» gir menyvalg for bilder, nyheter og kart - mens et søk etter rockebandet AC/DC i tillegg viser filtre for blogginnlegg og video. Søker du etter «shoes» antar søkemotoren at du er interessert i shopping.
- Den nye designen frisker opp og gir en mer strømlinjeformet opplevelse. Det blir enklere å finne det du leter etter. Endringene er enkle men kraftige, skriver Google i et blogginnlegg om oppussingen.
I likhet med tidligere endringer i Googles søkemotor blir oppdateringene først implementert i den engelske nettjenesten google.com.
Også mobilutgavene av søkemotoren blir oppdatert.
I skrivende stund har ikke den norske versjonen på google.no blitt oppdatert, men det nye grensesnittet skal rulles ut også her i løpet av kort tid.
Google har for øvrig lagt ut en kort filmsnutt der de går gjennom endringene:
Google har holdt seg til sin enkle design mer eller mindre siden oppstarten i 1998. Noen vil mene at de nå beveger seg et godt stykke vekk fra sin minimalitiske tilnærming.
Hva synes du om endringene? Har Google mer eller mindre kopiert (den engelske utgaven av) Bing?
Les også:
- [19.07.2010] Google kjøper søkemedisin
- [26.11.2009] Slik «hacker» du Google