UTVIKLING

Google dropper plugin for 3D-grafikk

Samler innsatsen om WebGL-teknologien i stedet.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
10. mai 2010 - 10:55

Omtrent et år etter at Google for første gang demonstrerte programmeringsgrensesnittet O3D med en tilhørende nettleser-plugin , har selskapet bestemt seg for å sende prosjektet i en ny retning. O3D er en høynivå 3D-grafikkteknologi for bruk på weben.

Google har også lenge støtte utviklingen av 3D-grafikkteknologien WebGL, som er basert på JavaScript i stedet for C++, noe O3D er. WebGL støttes av alle de store nettleserleverandørene, bortsett fra Microsoft, og skal etter planen bli en Khronos-standard, i likhet med OpenGL-teknologien som webteknologien bygger på.

Dette, sammen med betydelige forbedringer i nettlesernes JavaScript-ytelse det siste året, har fått Google til å legge nye planer for O3D. I stedet for å være en nettleserplugin, skal teknologien nå gjøres om til et JavaScript-bibliotek som bygger på WebGL.

En svært tidlig utgave av O3D-biblioteket er tilgjengelig her.

Det er likevel minst ett stort skjær i sjøen. Microsoft er virker lite interessert i å støtte WebGL. Selv om det ikke har blitt sagt direkte, er det sannsynlig at det er bruken av den underliggende OpenGL-teknologi, i stedet for Microsofts egen Direct3D, som er årsaken til motviljen.

Men mens Direct3D kun støttes av Windows-baserte enheter og Xbox-maskiner, støttes OpenGL og delmengder av denne av svært mange andre plattformer, inkludert Linux, iPhone og PlayStation 3.

Derimot er det ikke alle Windows-maskiner som har leveres med OpenGL-drivere.

Google jobber derfor med løsninger som gjør det mulig å omgå den manglende støtte i både Internet Explorer og på enkelte Windows-maskiner.

Det ene er Googles Chrome Frame, en plugin til Internet Explorer som ved behov presenterer innholdet ved hjelp av den samme renderingmotoren som finnes i Google Chrome. Løsningen er ganske omdiskutert og sterkt mislikt av Microsoft.

Den andre løsningen kalles ANGLE (Almost Native Graphics Layer Engine) og er nok mer spiselig for Microsoft. I denne løsningen oversettet OpenGL ES 2.0 API-kall til DirectX 9 API-kall, slik at WebGL-basert innhold kan vises på maskiner uten driverstøtte for OpenGL. Men utviklingen av denne løsningen er fortsatt på et tidlig stadium.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Les mer
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra