Stedsbevisste nettjenester har blitt veldig populære det siste året, særlig med aktører som Twitter, Foursquare, Gowalla, Brightkite og ikke minst Google (Buzz, Latitude og lokale kartsøk)
Brukerne velger selv å fortelle hvor de befinner seg i den virkelige verden, ved å «sjekke inn» fra mobiltelefonen eller gjennom geo-informasjon hentet rett fra nettleseren.
Når nettjenestene vet hvor du er åpner det seg spennende nye muligheter – som å se hvor vennene dine befinner seg, anbefale attraksjoner og aktiviteter i nærheten eller rett og slett gi enda mer målrettet reklame.
Det var bare et tidsspørsmål før også Facebook kastet seg på denne trenden. Med rundt 500 millioner unike brukere har de vært den store elefanten i dette rommet.
Teknologibloggen Techcrunch oppdaget denne helgen kode som viser at slik funksjonalitet nå kommer på Facebook.
Senere har Facebook kommet med uttalelser som både bekrefter dette, og antyder at lanseringen er nært forestående.
- Det er foreløpig ingen planer om et annonsesamarbeid med andre for dette produktet. Vi vil muligens vurdere dette for å forbedre opplevelsen i fremtiden, men har ingen slike planer ved lanseringen, sier en pressekontakt hos Facebook til nettstedet.
Basert på JavaScript som TechCrunch har funnet (touch.facebook.com) og studert ser det ut til at Facebook satser på innsjekking, enten frivillig eller automatisk gjennom mobiltelefonen.
Les også:
- [05.12.2011] – Facebook kjøper Gowalla
- [26.05.2010] Klager Facebook til Datatilsynet
- [16.12.2009] Tegner opp reiseruten med geo-data
- [11.11.2009] Nå vet Google hvor du har vært
- [06.08.2009] Advarer mot geo-overvåkning