I 2000, før dotcom-boblen sprakk, var programvareutvikleren Sterling Commerce en lysende stjerne med sine løsninger for e-handel. Teleoperatøren SBC Communications (tidligere «Southwestern Bell Corporation») snappet dem opp for 3,9 milliarder dollar.
Fem år seinere kjøpte SBC den internasjonale teleoperatøren AT&T for 16 milliarder dollar: Det sammenslåtte konsernet ble hetende AT&T, og SBC-navnet forsvant. Sterling Commerce fulgte med på lasset.
I går kunngjorde IBM at de vil kjøpe Sterling for 1,4 milliarder dollar. AT&T sier utvikling og salg av e-handelsløsninger ikke lenger passer med deres langsiktige strategi.
Sterling har 2500 ansatte og rundt 18 000 kunder, blant dem globale størrelser som Sony og Coca Cola.
Kjøpet av Sterling er IBMs største siden overtakelsen av Cognos for 4,9 milliarder dollar i 2008.
Sterlings e-handelsløsninger skal inngå i IBMs Websphere-familie. De aller fleste ansatte følger med til IBM, som lover kun en «minimal restrukturering».
Sammenslåingen av Websphere og Sterling skal gjøre det enklere å integrere kundenes salgs- og innkjøpsprosesser med basissystemer for forretningsprosesser, ledelse og analyse, heter det.
Oppkjøpet ventes fullført i annet halvår 2010.
IBMs toppsjef Sam Palmisano varslet på et analytikermøte nylig at han har satt av rundt 20 milliarder dollar som skal brukes på oppkjøp fram til 2015. Det innebærer en dobling av IBMs oppkjøpstakt i årene 2005 til 2009.