Google har omsider fullført oppkjøpet av mobilannonseselskapet Admob, over et halvt år etter overtakelsesplanene ble kjent.
- Mobilannonsering er nå en sentral del av vår forretning, fastslår Google i et blogginnlegg.
Reddet av Apple
Oppkjøpet har vært utsatt i påvente av antitrust-granskning av USAs konkurransetilsyn FTC (Federal Trade Commission). FTC godkjente oppkjøpet i forrige uke, i all hovedsak på grunn av Apples inntog i mobilannonseverdenen med reklameplattformen iAd.
Admob favner et nettverk med over 15.000 nettsteder og mobilapplikasjoner. Selskapet har særlig gjort seg kjent for plassering av reklame i iPhone- og Android-applikasjoner.
Google betaler 750 millioner dollar for Admob. Det er nettgigantens største oppkjøp siden de overtok DoubleClick for 3,2 milliarder dollar for drøyt to år siden, også det et digert annonsenettverk.
Les også:
- [27.08.2010] Se Googles appetitt på andre selskaper
- [10.06.2010] Vil stenge Google ute fra iPhone-annonser
- [23.04.2010] Krever at Google splittes opp
- [09.04.2010] iPhone blir reklamenettverk
- [10.11.2009] Google kjøper Admob for milliarder