Det norske brødreparet Tommy (37) og Christer Nordvik (32) er begge utviklere fra Bergen. Begge er lidenskapelig opptatt av fotball.
På fritiden har de skapt fotballprogrammet FotMob, som har blitt en stor suksess på Android-plattformen.
Rundt 210.000 har lastet ned en reklamebasert utgave. Betalversjonen til Android har solgt 3.000 eksemplarer, men det er ikke her de store pengene ligger.
Denne uken lanserte brødrenes foretak «Score Service» et fotballprogram til Android i samarbeid med det italienske fotballforbundet (FIGC).
Dette er Italias offisielle mobilapp til fotball-VM, som byr på (tekstbasert) direktedekning av kampene med scoringer, innbytter og røde og gule kort, samt kampfakta og nyheter.
Men først: Det begynte allerede i 2004 med enkle WAP-sider og SMS-varsling. De utviklet sin første Java-versjon det samme året, og utvidet to år senere til Windows Mobile. Disse har solgt i henholdsvis 500 og tusen eksemplarer.
- Da iPhone kom i 2007 ble vi sittende på gjerdet, forteller Christer, som til daglig er seniorkonsulent i Webstep. Storebror Tommy jobber som R&D manager i Vizrt.
Ingen kunne den gangen vite hvilken suksess iPhone-plattformen skulle bli, og Apples distribusjonsbutikk App Store kom ikke på banen før året etter.
Nordvik-brødrene ønsket ikke å investere i nødvendige Mac-maskiner for å utvikle til en plattform de ikke kjente potensialet til. Valget falt i stedet på Android, en plattform som de også hadde større tro på.
- FotMob var blant de 50 første applikasjonene som ble lansert til Android. I begynnelsen oppnådde vi mer enn tusen nedlastninger i timen.
Den store pågangen fikk dem til å prøve seg med en betalversjon. Men dessverre har ikke Google åpnet distribusjonskanalen til Android for betalte varer i mer enn noen få land, Norge ikke inkludert.
- Alt skal være gratis på Android
Betalversjonen av FotMob ble ingen stor hit. Christer forteller at de derfor gikk reklameveien.
- Siden har vi ikke sett oss tilbake. Dette tjener vi 5-10 ganger så mye på. Det finnes konkurrenter av oss som bare satser på betal-apps, men det er ikke noe lurt. Pengene ligger i reklamebaserte mobilprogrammer.
Han legger til at situasjonen er annerledes med iPhone. Der kan det være greit å ta seks kroner for en app. - Sånn er det ikke på Android i det hele tatt, der skal alt være gratis, mener Christer.
Inntektene fra den reklamefinanserte Android-versjonen kommer gjennom mobilannonseselskapet Admob, som Google nylig kjøpte opp.
Fotball-VM
Suksessen med fotballprogrammet satte Score Service på kartet. Etter hvert fikk de henvendelser, både fra norske og utenlandske interessenter.
I desember 2009 ble de kontaktet av det indonesiske selskapet Metro Tech, som var på utkikk etter et fotballprogram til Java-mobiler. For en engangsbetaling på 9.000 dollar, og tusen dollar i månedlig avgift lisensierte de ut koden.
- Først var vi skeptiske, men seks måneder senere var programmet lansert, med TV- og avisreklamer i Indonesia.
Etter dette ble de kontaktet av det italienske fotballforbundet. FIGC (Federazione Italiana Giuoco Calcio) ønsket en egen applikasjon, i første rekke til VM 2010 med senere utvidelse for Serie-A og fotball-EM i 2012.
Programmet koster rundt 10 kroner i Android Market. Inntektene deles likt mellom Score Service og fotballforbundet, som vil markedsføre appen bredt, blant annet gjennom mobiloperatøren TIM og den amerikanske TV-kanalen Fox.
- Vi håper det blir et stort volum, da kan det ligger store penger i det. Blir det 200.000 brukere som hver betaler 10 kroner får vi inn to millioner kroner på deling, sier Christer.
Nesten all fritiden til brødrene går med til FotMob og tilpassede versjoner. Utviklerjobbene i Webstep og Vizrt har de imidlertid ingen planer om å kutte ut.
- Hvis vi ikke hadde hatt familie og huslån hadde vi satset. Men vi har begge jobber som vi tjener godt i og trives med.
Google TV
Planen er å lansere nye versjoner også for Java, Windows Phone 7 og iPhone fremover, selv om dette ligger noe frem i tid.
Nordvik-brødrene følger også svært spent med på Googles nye satsing på TV-mediet. Google TV er en Android-basert løsning med mål om å smelte sammen tv- og webopplevelsen til brukerne.
- Hvilken mobilplattform har størst inntektspotensial for norske utviklere?
- På sikt vil jeg si Android. Men akkurat i dag er det iPhone. Hvis Google TV lykkes kan det blir et enormt marked. Da kan appen vår gi fotballresultater og informasjon rett på tv-ruta, kanskje med video fra Tippeligaen. Det ville vært utrolig stilig, sier Christer Nordvik.
Les også:
- [29.12.2010] Android Market-endring irriterer
- [06.08.2010] Stjeler fordi Google ikke selger
- [08.06.2010] Norges ukjente Android-suksess
- [07.08.2009] Norsk ektepar gjør million på iPhone