FORBRUKERTEKNOLOGI

Analytiker kaller Google Docs «en flopp»

Hvilket annet mangeårig gratisprodukt fra et berømt varemerke har så lav markedsandel?

15. juni 2010 - 08:54

Forrester-analytiker JP Gownder har hatt en utblåsing på sin blogg om hvorfor Microsofts kontorpakke Office vil fortsatt ha suksess blant vanlige forbrukere, og hvorfor utfordreren Google Docs er en «flopp».

Gownder tar utgangspunkt i tall fra Forresters undersøkelser av hvilke IT-verktøy amerikanske forbrukere anvender. Disse undersøkelsene er knyttet til selskapets tjeneste Consumer Technographics, der de veileder produsenter og leverandører i hva de skal satse på av IT-produkter. Markedskunnskapen pleier å være solid: Det er den Forrester lever av.

Disse undersøkelsene tyder på at kun 4 prosent av amerikanske forbrukere anvender Google Docs regelmessig.

– La oss tenke litt over dette. Her har vi en tjeneste med gratis programvare fra et av de største varemerkene innen teknologi. Tilbudet har vært tilgjengelig fra Google i over tre år, og i ytterligere to år hvis man tar med Writely fra før Google kjøpte Upstartle. Likevel er bare 4 prosent av forbrukerne interessert. Hvordan kan dette ha seg? spør Gownder.

Han svarer selv som følger: Vanlig klientprogramvare gir en bedre opplevelse enn webbasert programvare som kjøres i en nettleser. Forbrukere er vant med Office, og har mange egne ressurser knyttet til Microsoft-pakken. Folk ser ikke behov for å kjøre programvare i nettskyen: Den lokale datakraften er mer enn tilstrekkelig, og mer praktisk.

– Følgelig vil mange forbrukere heller kjøpe eller piratkopiere Office enn å bruke gratis Google Docs., sier Gownder.

Han mener Office 2010 vil inne fram blant forbrukere. Han fremmer fire argumenter: Folk liker å bruke det samme hjemme som de har på jobb, 2010-utgaven av pakken har gjort store framskritt innen brukervennlighet, Microsoft har sørget for å forhåndsinstallere pakken på mange nye pc-er (se artikkelen Slik vil Microsoft kuppe OpenOffice) og nettversjonen «Office Web» vil sikre tilstrekkelig med funksjonalitet for dem som trenger å dele tilgang til dokumenter.

Gownder poengterer at Microsofts hensikt med Office Web ikke er å tilby et gratis alternativ til Office 2010 – hvorfor prøve å utkonkurrere sin egen melkeku? – men å utvide egenskapene til pakken som installeres lokalt på pc-en.

Svakheten med Gownders argumentasjon er åpenbar: Han tar ikke opp det innlysende: Hvorfor skulle en forbruker kjøpe – og de fleste må betale, selv om noe følger med den nye pc-en – når gratispakken OpenOffice.org er et fullverdig alternativ for de aller fleste?

Poenget er at Google Docs like gjerne kan betraktes som en utvidelse av OpenOffice, for dem som trenger å dele filer på nettet. Og det er ingen grunn til å gjøre seg til kjeltring med en piratkopi av Microsoft-produktet, som for øvrig blir stadig vanskeligere å piratkopiere.

Forbrukerens alternativ til Microsoft Office 2010 med Office Web er ikke Google Docs alene, men gratispakken OpenOffice.org supplert av Google Docs.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.