Microsoft og norske Opera Software er bitre rivaler. Begge kjemper med nebb og klør om å sikre seg flest brukere av sine respektive nettlesere.
I mange år kjempet Opera en kamp mot Microsofts praksis med å bunte Internet Explorer sammen med Windows. Dette mente de var ulovlig monopolvirksomhet.
Etter å ha dratt selskapet for EUs konkurranserett vant de frem et forlik; Microsoft ble tvunget til å gjøre alle Windows-brukere i Europa oppmerksomme på alternative nettlesere, gjennom den såkalte valgskjermen.
Operas teknologidirektør har også i mange år slaktet Microsoft for det han kaller undergraving av webstandarder.
(Som om ikke det var nok har Opera også bannlyst noen av Microsofts produkter for alle sine ansatte. Mer om dette i egen sak senere.)
Med dette spesielle forholdet som bakteppe er det derfor mildt sagt overraskende at de to nettleser-konkurrentene nå inngår et samarbeid.
Det dreier seg om inkluderingen av Microsofts søkemotor Bing i den norske nettleseren. Denne er på plass i nyeste beta, Opera 10.60, som ble utgitt onsdag denne uken.
- Vi har jo en interessant historie med Microsoft. Det er litt artig at det går frem og tilbake, sier kommunikasjonssjef Tor Odland i Opera Software om forholdet selskapene imellom til digi.no.
Google er fremdeles standardvalg som søkemotor i Opera, men nå er det mulig å velge også Bing i nedtrekksmenyen. I tillegg er Bing også sentralt plassert som hovedsøkemotor i nettleserens oppstartsskjem «speed dial».
Slike avtaler er slett ikke trivielle. Avtalen mellom Google og Opera er alene verdt om lag 100 millioner kroner i året, og uten sammenligning det norske teknologiselskapets aller største inntektskilde.
- Søkeinntekter i vår PC-versjon er klart viktig for Opera. Vi gjør våre valg nøye der. Bing har seilet opp som en interessant søkemotor. Det er klart det er kommersielle hensyn som ligger bak, sier Odland.
Han ønsker ikke å kommentere hvor mye avtalen med Microsoft er verdt.
Videre påpeker Odland at inkluderingen av Bing i Opera avhenger av hvilket land nettleseren hentes fra. Opera tilpasser nettleseren sin til ulike markeder. For eksempel er det gjort avtaler om å inkludere den mindre kjente søkemotoren Yandex i Russland.
- Bing er med i den engelske versjonen, men ikke nødvendigvis i andre språkdrakter.