Lenovo sier de sikter mot «web 2.0-generasjonen» med tre nye bærbare pc-er i Ideapad-familien beregnet på forbrukermarkedet. I tillegg til livsstil, spiller markedsføringen på at maskinene er konstruert slik at de tåler mye farting og uvøren behandling, og på brukervennlige sikkerhetsegenskaper.
Sikkerhetsegenskapene omfatter en teknologi kalt «Veriface»: I stedet for at brukeren skal gå rundt og huske en mengde passord og brukernavn, er pc-ene utstyrt med «videoøye» (et innebygget webkamera på 1,3 millioner bildepunkter) og programvare for ansiktsgjenkjenning.
Ved førstegangsbruk lar man pc-en registrere et ansikt. Deretter kan man logge på uten passord: Man slipper bare inn til systemet dersom ansiktet allerede er registrert. En pc som skal brukes av flere, kan lagre flere ansikter.

Veriface ble opprinnelig lansert av Lenovo i januar 2008. Ulike brukerfora gjenspeiler at teknologien ikke er godt likt av alle, men klagene synes å være forholdsvis få. Påloggingen påstås av noen å ta stadig lenger tid, andre sier de må passe på å gre seg på en bestemt måte for at pc-en skal slippe dem inn.
Lenovo forklarer at Veriface ikke passer til bedriftsmarkedet, men er beregnet på å la «den interaktive, musavhengige generasjonen dyrke sin latskap mens de enkelt hopper fra det ene sikre nettstedet til det neste».

En annen sikkerhetsegenskap er «OneKey» som tilbyr enkel sikkerhetskopiering og gjennomretting, også når maskinen er slått av.
En interessant egenskap er «DirectShare»: Det lar Lenovo-maskinen opprette en direkte forbindelse til en hvilken som helst annen maskin over et lokalt trådløst nett, eventuelt over et vanlig kablet LAN. Poenget er å kunne dele filer og synkronisere mapper uten å ta omveien om selve Nettet.
De nye Ideapad-ene omfatter en netbook (S10-3s) på 1,1 kilogram med 10,1 tommers skjerm til 3825 kroner, en enhet på 1,4 kilogram med 11,6 tommers skjerm til 6990 kroner (U160) og en multimedia bærbar med Nvidia-grafikk og 15,6 tommers skjerm, som veier 2,4 kilogram og koster fra 8850 kroner. Alle har Windows 7, Intel-prosessor, tastatur i full størrelse og kommer i butikkene fra 15. august. De to siste har HDMI-utgang.
Les også:


- [27.05.2010] Slutt på røde tall i Lenovo