TELEKOM

Mer kontroll over mobilbruken i utlandet

Nye makspriser og obligatoriske tjenester blir innført innen EU/EØS denne uken.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
29. juni 2010 - 13:50

Både Telenor og NetCom har de siste ukene innført nye takter og tjenester knyttet til datatrafikk via mobilnettverk i utlandet. Bakgrunnen for dette er et nytt EU/EØS-regelverk som trer i kraft den 1. juli.

Post- og teletilsynet skriver i dag i en pressemelding om hva dette regelverket innebærer. For det gjelder ikke kun datatrafikken.

For det første skal det heretter ikke koste mer enn 3,87 kroner per minutt å ringe innen EU/EØS-området. Det å motta en samtale skal ikke koste mer enn 1,49 kroner i minuttet.

Maksimalprisen for å sende en SMS blir 1,09 kroner. Det skal ikke koste noe å motta SMS-er.

Det er ingen tilsvarende maksimalpris for datatrafikk, inkludert MMS, ved utenlandsbruk innen EU/EØS. Derimot skal tilbyderne gjøre det enklere for kundene å kontrollere forbruket av datatrafikk.

Dette innebærer blant annet at når man første gang benytter datatjenester innenfor et EU/EØS-land, skal man få informasjon om at datatjenester er tatt i bruk og gjeldende pris for dette. Denne informasjonen kan gis på flere måter, enten via SMS, e-post eller et popup-vindu på pc-en.

Allerede den 1. april i år måtte mobiloperatørene kunne tilby en grense for å sperre mot bruk av datatjenester. Fra og med den 1. juli skal denne tjenesten innføres automatisk til alle kunder som ikke allerede har bedt om den. Grensen er satt ved omtrent 500 kroner. Kunden skal motta en varsling når forbruket passerer 80 prosent av sperregrensen.

Meldingene man mottar når man krysser landegrensene innføres nå i alle land og sendes til alle som ikke har reservert seg mot slike meldinger. Meldingene skal Meldingen skal omfatte informasjon om priser for utgående og innkommende samtaler, SMS, MMS og datatjenester. Det skal også oppgis et gratis telefonnummer man kan ringe for å få utfyllende informasjon, samt informasjon om muligheten for adgang til nødtjenester ved gratis å benytte det europeiske nødnummeret 112.

Blinde og svaksynte skal på forespørsel til sin tilbyder kunne få informasjonen automatisk og gratis som talemelding.

Nytt fra og med den 1. juli er også regelen om at man ikke skal bli fakturert for å motta talebeskjeder via telefonsvarertjenesten. Dette gjelder altså meldingen om at man har mottatt en talebeskjed. Det er først når du spiller av og hører beskjeden at du vil bli fakturert.

De nye reglene gjelder i samtlige 27 EU-land, Guadeloupe, Martinique, Fransk Guyana, Réunion, Asorene, Madeira og Kanariøyene, samt EØS-landene Island, Liechtenstein og Norge

Reglene gjelder i utgangspunktet ikke for Sveits, Monaco, San Marino, Andorra, Kanaløyene og Isle of Man.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra