TELEKOM

Telenor ettergir sjokkregninger

Ekstra innsats stopper mobilsmell i utlandet, fjorten dager etter fristen.

14. juli 2010 - 10:17

Det har gått to uker siden EU-regler tvang teleselskapene å innføre et såkalt sikkerhetsnett mot «overraskende høye» regninger ved bruk av mobil i utlandet.

Straks bruken overstiger rundt 50 euro pluss avgifter i måneden, tilsvarende om lag 500 norske kroner, skal kunden få beskjed. Det skal ikke være mulig å overstige beløpet i perioden, med mindre kunden aktivt velger å fortsette. Dette er lovfestet.

Telenor rakk som eneste norske teleselskap ikke fristen for å innføre den nye ordningen, som var satt til 1. juli i år. Post- og teletilsynet (PT) var forferdet over somlingen, og truet med bøter hvis selskapet ikke ordnet opp.

Det blir ingen bøter. Telenor melder i dag at også de kan tilby «trygg mobilsurfing og bruk av mobilt bredbånd i utlandet».

- Vi er glad for å ha fått på plass løsningen i henhold til alle EU-krav. Med denne løsningen kan alle Telenor-, Djuice- og Talkmore-kunder, også de med kontantkort, føle seg trygge ved bruk av mobile datatjenester i utlandet, uten å være redd for overraskende høye regninger når de kommer hjem, sier informasjonssjef Knut Sollid i Telenor Norge.

digi.no har tidligere spurt Telenor om hvorfor telegiganten ikke klarte å få på plass ordningen innen fristen, slik både PT forventet, EU krevde, og ikke minst alle konkurrentene fikk til.

Selskapet skyldte da på teknikken.

- Det er selvfølgelig ikke noe å flagge høyt, vi skulle ønske at vi klarte å rekke fristen. Etter å ha fått kritikk fra Post- og teletilsynet så vi oss nødt til å gjøre en ekstra innsats for å få dette på plass, sier Sollid til digi.no.

- Har dere trenert dette for å tjene mer penger i fellesferien?

- På ingen måte. Dette har gått på at våre systemer måtte omarbeides. Det har vært tekniske årsaker til at vi ikke har fått dette på plass før nå.

EU-reglene skulle beskytte kundene. Telenors forsinkelse med å få på plass ordningen går heldigvis ikke utover kundene.

- Hva gjør dere med kunder som får overraskende høye mobilregninger etter å ha vært i utlandet i perioden fra 1. juli og frem til i dag?

- Dersom det skulle være noen slike ivaretar vi våre kunder i forhold til den ordningen som vi ble pålagt fra EU.

Men han understreker at det ikke er noen umiddelbar automatikk i at sjokkregninger fra denne perioden blir strøket.

- For de kundene som får en slik uventet høy regning vil vi se på det. I praksis betyr det ja, regningen blir kuttet, men det skjer ikke automatisk. Vi ber kunder som opplever dette å ta kontakt med oss, sier informasjonssjef Knut Sollid til digi.no.

For å oppsummere: Dersom du er Telenor-, Djuice- eller Talkmore-kunde og får en overraskende høy regning etter å ha brukt mobilen i EU- eller EØS-området i nevnte periode, kan du få regningen kuttet til 500 kroner.

Merk at det fremdeles er viktig å være oppmerksom ved reiser i land utenfor EU/EØS. Land som Sveits, Monaco, San Marino, Andorra, Kanaløyene og Isle of Man er heller ikke forpliktet til å følge EU-kravene.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Jobbsøknad: Slik skiller du deg ut i den store bunken
Les mer
Jobbsøknad: Slik skiller du deg ut i den store bunken
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra