Det meste innen søkemotorer dreier seg om Google. De er størst med skyhøy margin i de fleste land, selv om Microsoft forsøker å yppe seg med sin Bing.
I fjor inngikk Yahoo et partnerskap med Microsoft, i et forsøk på å fravriste markedsleder Google trafikk. Avtalen ble endelig godkjent av myndighetene i USA og EU så sent som i februar.
De neste ti årene skal Yahoos søketjenester globalt drives av Microsofts søkemotor Bing, mens Yahoo selv skal stå for salg og markedsføring.
Men i Japan har pipen fått en annen lyd, som Microsoft neppe trives med.
Der har Yahoo nettopp inngått et samarbeid nettopp med erkerivalen Google.
Cnet avslørte avtalen i går, og det nye partnerskapet ble senere bekreftet i et blogginnlegg fra Google (på japansk).
Her går det frem at Yahoo i Japan tar i bruk Googles søkemotor, og at de også skal bruke søkegigantens teknologi for å levere annonser. Inntektene fra annonsesalget deler de begge etter en ikke nærmere angitt fordelingsnøkkel.
Yahoo i Japan kan gjøre dette fordi selskapet faktisk ikke er heleid av Yahoo sentralt. Yahoo er ikke engang majoritetsaksjonær, men må nøye seg med en 35 prosentsandel. Den største eieren i Yahoo Japan er selskapet SoftBank Corp med sine 40 prosent, ifølge Cnet.
Den japanske avdelingen stod dermed fritt til å velge hvilken leverandør av søkealgoritmer de ønsket.
Ifølge oppslaget hos Cnet er Yahoo størst i Japan med en markedsandel på over 56 prosent. Google kan på sin side skilte med 31 prosent, mens Microsoft knapt har 3 prosent av landets søkemotormarked.
Les også:
- [19.02.2010] EU og USA klarerer Microsofts Yahoo-avtale
- [07.12.2009] Yahoo og Microsoft har forhandlet ferdig
- [25.08.2009] Yahoo skal kjempe mot Bing
- [05.08.2009] Microsoft overtar 400 Yahoo-ansatte
- [03.08.2009] - Folk skjønner ikke Yahoo-avtalen
- [29.07.2009] Microsoft og Yahoo vil endre søkelandskapet