I sine forberedelser til en børsintroduksjon seinere i år som antas å kunne bringe inn rundt 100 millioner dollar, oppgir Skype at de har 124 millioner brukere.
Problemet er at bare 8,1 millioner brukere – mindre enn én av femten – betaler for seg. Dette lille mindretallet abonnerer på SkypeOut, en løsning for å formidle Skype-samtaler til brukere av god gammeldags fasttelefon. En rekke land, blant dem Norge, forbyr SkypeOut.
Per i dag har Skype ingen andre inntektskilder.
Ifølge prospektet, som er tilgjengelig fra det amerikanske finanstilsynet SEC, innbrakte SkypeOut 406,2 millioner dollar i omsetning i første halvår i år.
Den ulykkelige perioden da eBay eide Skype beviste også at det er utfordrende å oppnå synergieffekter ved å kombinere Skype med andre tjenester.
I prospektet skisseres en forholdsvis vag handlingsplan, i fire punkter:
- Brukermassen skal utvides
- SkypeOut skal suppleres med nye betaltjenester til privatmarkedet, som gruppevideokonferanse
- Gratistjenestene skal utstyres med reklame
- Det skal utvikles nye betalprodukter beregnet på små og mellomstore bedrifter
Foreløpig er det få ideer innen «Skype for Business». En «Skype Manager» skal la bedrifter styre de ansattes Skype-kontoer, og «Skype Connect» skal tilby bedrifter å integrere sine private sentralbord mot Skype-nettet. Begge disse er nylig lansert.
Problemet med SkypeOut er at konkurrentene innen tale over IP er mange og mektige, og evner, om de vil, å underby Skype på de fleste av deres ideer. Disse er i ferd med å bygge opp troverdige løsninger innen kommunikasjon og samhandling – «unified communication» – der telefoni og tale- og videokonferanser integreres med tjenester som Skype ikke tilbyr i dag, som e-post. Det innrømmes i prospektet at dette er en utfordring.
Les også:
- [30.08.2013] Skype er ti år
- [03.09.2010] Skype med tiveis videokonferanse
- [30.08.2010] - Cisco byr på Skype
- [10.08.2010] Skype forbereder børsintroduksjon