Telenor og Opera Software er enige om en ikke eksklusiv global rammeavtale som har til hensikt å stimulere til rask vekst av mobile Internett-tjenester i alle Telenors forretningsområder, går det fram av en pressemelding.
Rammeavtalen beskrives som et merkevaresamarbeid som åpner for at Telenor-selskaper verden over vil kunne distribuere mobilnettleseren Opera Mini på tvers av alle mobiltyper og kundeporteføljer.
Avtalen åpner for at Opera Software og Telenors ulike forretningsenheter kan utvikle et merkevaresamarbeid med Opera Mini som er tilpasset den enkelte lokale operatøren.
Som en del av den globale rammeavtalen vil Opera og Telenor også arbeide videre for ytterligere utvikling av de store mulighetene som ligger i et mobilt Internett.
– Telenor har en visjon om å tilby mobilt Internett med gode brukeropplevelser til alle. Vi er overbevist om at denne avtalen vil hjelpe oss å tilby mobilt Internett til store brukergrupper verden over, sier Morten Karlsen Sørby, konserndirektør og leder av Corporate Development i Telenor.
– Vårt mål er enkelt: Å hjelpe Telenor til å øke sin brukerbase og sine inntekter ved å levere en Internett-opplevelse uten sidestykke til den enkelte lokale operatør i Telenor-sfæren, sier Lars Boilesen, administrerende direktør i Opera. Han nevnere spesielt land som Sverige, Russland, Bangladesh og Ungarn.
Den første utrullingen av Opera Mini i Telenors nettverk er planlagt til september.
Partene uttaler seg ikke om hva slags økonomiske forventninger de har til avtalen. Opera la i dag fram sitt regnskap for andre kvartal. Det viser at omsetning knyttet til samarbeid med mobiloperatører er selskapets raskest økende inntektskilde ved siden av inntekter generert av pc-nettleseren.
Avtalen med Telenor, og liknende avtaler med andre mobiloperatører, kan gi Opera et vesentlig og varig inntektsløft og demme opp for svikten i inntekter fra enheter som spillkonsoller og tv-bokser.
Les også:
- [31.08.2011] Fra Opera til Telenor
- [25.08.2010] Opera har sikret bunnlinjen