TELEKOM

Altibox slått ut

- Sentral feil hos Lyse i Stavanger rammet kunder i hele landet.

6. sep. 2010 - 11:12

Bredbåndsleverandøren Altibox (tidligere kjent som Lyse) opplevde i morgentimene store nettproblemer.

Problemene slo ut internettforbindelsen til kunder av selskapet, og selskapets underleverandører over hele landet.

- Alle kundene til Altibox er berørt. Det skyldes en sentral feil hos Lyse i Stavanger, fikk digi.nos journalist Eirik Rossen oppgitt hos selskapets kundeservice.

Rossen er kunde hos Altibox og mistet selv nettforbindelsen mandag morgen. Hos han kom imidlertid nettet opp igjen etter en halvtimes tid.

Det er uklart hvilke tekniske problemer Lyse/Altibox er rammet av. Lenge var også nettsidene lyse.no nede, men kom opp igjen rett før klokken elleve på formiddagen.

«Feilen medfører dessverre at enkelte tjenester ikke fungerer optimalt. Problemene forårsaker også at det ikke er mulig å nå gjennom til vårt kundesenter per telefon. Vi beklager de ulemper dette medfører for våre kunder, og forsikrer om at vi jør det vi kan for rask utbedring», heter det i en driftsmelding på nettsidene.

Programvarefeil

Ifølge Lyse er det for tidlig å fastslå hvordan feilen har oppstått, men det skal være på det rene at problemene er knyttet til programvare.

- Vi har hatt et problem med software knyttet til nettverket vårt. Det har gjort at mange av våre kunder har fått redusert tjenestekvalitet eller bortfall av en eller flere tjenester, sier Lyses kommunikasjonsrådgiver Herbjørn Tjeltveit til digi.no.

Han innrømmer at feilen er landsdekkende, men understreker at det varierer litt hvordan dette har slått ut hos den enkelte kunde.

- Vi har identifisert feilen og regner med å få løst det gansk raskt, forsikrer han.

Tjeltveit sier at systemene deres ennå ikke er friskmeldt, men at situasjonen er under utbedring.

Altibox er landets største leverandør av fiber. Over 150.000 husstander og bedrifter er i dag koblet gjennom selskapets nettverk.

Viken Fiber, som får sine nettforbindelser levert gjennom Altibox ble også rammet av feilen. Selskapet har om lag 17.000 kunder i Oslo og Bærum, samt ytterligere 6.000 kunder gjennom datterselskapet Østfold fiber.

- Deler av kundemassen vår er berørt med en eller flere tjenester, sier administrerende direktør Lise Skarpås til digi.no.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.