JUSS OG SAMFUNN

Norske spammere bøtelagt

- Uaksomt å ikke innhente samtykke, mener Markedsrådet.

22. sep. 2010 - 13:10

Oslo (NTB): Næringsdrivende har ansvar for å kontrollere adresselistene sine før de sender ut massereklame på e-post, slår Markedsrådet fast.

Selskapet Mediafly Magazines AS må betale 50.000 kroner i gebyr for å ha sendt ut spam med reklame for nettstedet «Bladkongen» til rundt 100.000 e-postadresser.

Firmaet hadde kjøpt adresselister fra en samarbeidspartner, men Markedsrådet slår fast at informasjonen burde vært kontrollert bedre og at selskapet opptrådte uaktsomt da reklameposten ble sendt ut.

- Avgjørelsen viser at næringsdrivende som kjøper lister med e-postadresser har et selvstendig ansvar for å sjekke at personene som eier e-postadressene faktisk har gitt samtykke til å motta reklame, sier fungerende forbrukerombud Gry Nergård.

Reaksjonen mot Mediafly Magazines er den første etter at ny markedsføringslov ble innført i fjor.

- Markedsrådet mener at en e-postkampanje som rettes mot 100.000 e-postadresser må regnes for å være av et svært betydelig omfang og at bruddet derfor måtte anses som vesentlig, står det i avgjørelsen. (©NTB)

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra