Oslo (NTB): Næringsdrivende har ansvar for å kontrollere adresselistene sine før de sender ut massereklame på e-post, slår Markedsrådet fast.
Selskapet Mediafly Magazines AS må betale 50.000 kroner i gebyr for å ha sendt ut spam med reklame for nettstedet «Bladkongen» til rundt 100.000 e-postadresser.
Firmaet hadde kjøpt adresselister fra en samarbeidspartner, men Markedsrådet slår fast at informasjonen burde vært kontrollert bedre og at selskapet opptrådte uaktsomt da reklameposten ble sendt ut.
- Avgjørelsen viser at næringsdrivende som kjøper lister med e-postadresser har et selvstendig ansvar for å sjekke at personene som eier e-postadressene faktisk har gitt samtykke til å motta reklame, sier fungerende forbrukerombud Gry Nergård.
Reaksjonen mot Mediafly Magazines er den første etter at ny markedsføringslov ble innført i fjor.
- Markedsrådet mener at en e-postkampanje som rettes mot 100.000 e-postadresser må regnes for å være av et svært betydelig omfang og at bruddet derfor måtte anses som vesentlig, står det i avgjørelsen. (©NTB)
Les også:
- [28.01.2010] Kampen mot spam står i stampe
- [09.12.2009] Svartelistet Telenor på grunn av spam
- [25.11.2009] «Gudfaren av spam» fikk fire år ubetinget
- [28.09.2009] Tjener grovt på Viagra-spam