Statistisk Sentralbyrå (SSB) kom i går med en oppdatert rapport om hastigheten til bredbåndsabonnementene til norske husholdninger og bedrifter. I dag kom byrået med en ny rapport om IKT i husholdningene.
90 prosent av husholdningene i Norge har tilgang til Internett. Av disse har 83 prosent tilgang til bredbånd, noe som ifølge er en forbindelse med nedlastingshastighet raskere enn ISDN (128 kbit/s). Den vanligste bredbåndteknologien er xDSL, som 57 prosent av husholdningene hadde i andre kvartal i år. Dette er en nedgang på 1 prosentpoeng siden samme periode i fjor. Til gjengjeld har oppkobling via fiberkabel og kabel-tv økt med henholdsvis 3 og 2 prosentpoeng i løpet av året. Det betyr at 12 prosent av husholdningene har et fiberbasert bredbåndsabonnement, mens 21 prosent har et kabel-TV-basert bredbåndsabonnement.
Mobil bredbånd
Det som likevel øker mest er andelen som oppgir at de har mulighet for oppkobling via mobilt bredbånd. Andelen har økt fra 12 til 22 prosent på et år. Spesielt i barnefamiliene har økningen vært stor. Det er ikke mer enn 6 prosent som har mobilt bredbånd som eneste oppkoblingsmulighet. Men dette er likevel dobbelt så mange som i andre kvartal av 2009.
99 prosent av husholdningene med barn har både pc og Internett-tilgang. I husholdningene uten barn er andelene henholdsvis 87 og 86 prosent. 31 prosent av husholdningene har bredbåndstelefoni. Tallene fra SSB viser at inntektsnivået har stor betydning for andelen som har disse tingene. Ikke minst gjelder dette bredbåndstelefoni, som bare14 prosent av husholdningene med inntekt på under 200 000 abonnerer på. Blant husholdningene med inntekt på over 600 000 er andelen 39 prosent.
Til tross for lav inntekt ser det ut til at både pc og Internett-aksess blir høyt prioritert. Også blant husholdningene i den laveste inntektsklassen har et stort flertall både pc og nett, henholdsvis 80 og 76 prosent. Men bare 67 prosent har bredbånd.
PC- og Internett-bruk
83 prosent av personene som har blitt intervjuet av SSB, oppgir at de bruker pc så godt som hver dag. 93 prosent har brukt en pc i løpet av de siste tre månedene. 60 prosent har brukt pc på jobben, mens 90 prosent har brukt en pc hjemme hos seg selv.
99 prosent av studentene bruker pc hver dag, mens bare 49 prosent av pensjonistene gjør dette. Bruken av pc skjer hyppigst blant de mellom 25 og 34 år, hvor 97 prosent bruker en pc hver dag. Hyppigheten synker med alderen, men den stiger med utdanningsnivået.
Nesten alle de daglige pc-brukerne benytter også Internett daglig, nærmere bestemt 81 prosent av de intervjuede. 93 prosent har benyttet Internett de siste tre månedene. Samtlige av de intervjuede studentene bruker Internett daglig.
Internett-baserte tjenester
Den som trodde at e-post er i ferd med å bli en utdatert tjeneste, tar nok feil. Det er flere som har sendt eller mottatt e-post de siste tre månedene enn som har brukt en lynmeldingtjenesten. Andelene er henholdsvis 92 og 47 prosent. Også blant de yngste brukerne er det flere som benytter e-post enn lynmeldinger.
50 prosent av de spurte har benyttet Internett til å laste ned programvare, mens 88 prosent har søkt etter informasjon om varer og tjenester. 68 prosent har mer spesifikt søkt etter informasjon om reiser, en andel som er 16 prosentpoeng høyere enn i 2009.
84 prosent har lest nettaviser i løpet av de tre siste månedene, mens 24 prosent har benyttet nettet til jobbsøk. 51 prosent har søkt etter helserelatert, mens 34 prosent har søkt etter informasjon om utdanning og kurs. Hele 90 prosent har benyttet seg av nettbank, mens 15 prosent har benyttet Internett for å selge varer eller tjenester.
Dersom man ikke begrenser tidsrommet til de tre siste månedene, har 29 prosent benyttet Internett for å telefonere, mens 16 prosent har laget en hjemmeside. 89 prosent har benyttet en søkemotor, mens 79 prosent har sendt e-post med vedlegg. 38 prosent har svart at de har benyttet seg av chat/blogg og lignende.
Fildeling
18 prosent av de spurte har brukt et fildelingsprogram. Andelen som har benyttet seg av fildeling er helt klart størst blant studenter og blant personer mellom 16 og 24 år. I begge gruppene har 45 prosent benyttet denne typen tjenester.
74 prosent av befolkningen har vært i kontakt med offentlige myndigheter via Internett i løpet av det siste tre månedene før intervjuet fant sted. 67 prosent har søkt etter offentlig informasjon, 42 prosent har lastet ned et skjema, mens 37 prosent har sendt inn et skjema. Den yngste gruppen, 16 til 24 år, har i minst grad benyttet seg offentlige tjenester på Internett, mens aldersgruppen over, 25 til 34 år, er de ivrigste brukerne.
Forøvrig betyr økt alder mindre bruk av slike muligheter, mens høyere utdanningsnivå betyr mer bruk.
E-handel
Hele 70 prosent av befolkningen i Norge har bestilt reiser og innkvartering via Internett de 12 siste månedene. Det er ingen andre produkter og tjenester som slår dette. 55 prosent har bestilt billetter til ulike begivenheter, mens 47 prosent har bestilt klær eller sportsartikler.
Sikkerhet
SSB har også spurt intervjuobjektene flere sikkerhetsrelaterte spørsmål. Svarene her kan nok til en viss grad avhenge av kunnskapsnivået.
28 prosent forteller at de har opplevd å få infisert pc-en med virus eller annen skadevare de 12 siste månedene, til tross for at 97 prosent oppgir at de har et antivirusprogram, mens 85 prosent har en brannmur installert. Gruppen som har vært mest plaget med skadevare, er selvstendig næringsdrivende, hvor 44 prosent forteller om at de har hatt slike problemer det siste året.
Halvparten av de spurte skal ha oppgitt at de har avstått å legge ut personinformasjon på nettsamfunn på grunn av sikkerhetsproblemer. 26 prosent har avstått fra å bestille varer eller tjenester av samme grunn. 37 prosent skal på grunn av sikkerhetsproblemer ha avstått å laste ned et spill eller programvare, mens 19 prosent har avstått fra å koble Internett via mobil på grunn av sikkerhetsproblemer.