IT-tinget som Ergogroup arrangerte i forrige uke, er også en internasjonal møteplass. Digi.no fikk anledning til en times prat med danske Bjarne Rasmussen, veteran i CA Technologies. Rasmussen har 12 år bak seg som CA-leder på europeisk nivå. Han er fast bosatt i Zürich, og pendler ofte til London.
Samtalen konsentrerte seg om et svært aktuelt tema i IT-Norge: Betydningen av norsk IT på den internasjonale arenaen, eksemplifisert ved CAs kjøp av Nimsoft i mars i år.
Digi.no ønsket innblikk i hva som fikk CA til å punge ut 350 millioner kroner for det norske IT-selskapet. Nimsoft er et av flere eksempler på at internasjonale aktører snapper opp norske IT-bedrifter. Andre eksempler er Fast, Tandberg og Trolltech.
Etter vår samtale med Rasmussen kom nyheten om amerikanske investorers kjøp av Visma for 11 milliarder kroner. Visma-kjøpet utløste en rasende reaksjon fra Per Morten Hoff, generalsekretær i bransjeorganisasjonen IKT-Norge, der han anklaget regjeringen og politikere generelt for å undervurdere IT-næringen.
Hoff peker blant annet på at IKT-næringen omsetter årlig for nærmere ti ganger den samlede årsomsetningen innen jord- og skogbruk og fangst og fiske: 240 milliarder kroner mot henholdsvis 16 milliarder kroner og 11 milliarder kroner (etter de sist tilgjengelige bransjetallene fra Statistisk sentralbyrå, for 2008). Da krisen slo til, opplevde IKT-næringen at deres søknader om eksportgaranti ble avslått, mens rederier og tradisjonell industri fikk innvilget sine, ifølge Hoff.
Poenget til Rasmussen dreier seg ikke om politikk, men om det enkle faktum at norske Nimsoft hadde både utmerket teknologi, et solid kundegrunnlag, og ikke minst et nettverk i Europa som er gull verdt for CA i en tid da det er om å gjøre å sikre seg en plass i nettskyen.
– Nimsoft etablerte seg i en solid og framtidsrettet nisje, ved å framstille løsninger for tilbydere av IT-tjenester til små og mellomstore bedrifter, sier Rasmussen. – Nimsoft er teknologi for «managed service providers» som skal overvåke mange kunder.
En typisk Nimsoft-bruker, ifølge Rasmussen, er bedrifter som selger IT-utstyr og -tjenester gjennom et selvbetjent nettsted.
– Nimsoft-brukerens kunde velger for eksempel pc-er, skrivere og nettverksforbindelser fra et nettsted, og bestiller samtidig serverkapasitet fra leverandørens nettsky. Nimsoft gjør det mulig å overvåke servicenivået til disse kundene, slik at de får verken mer eller mindre enn det de har bestilt og betaler for. Vi var interessert i verktøy og ekspertise for å bygge opp denne type løsninger. Vi hadde allerede overvåkingsverktøy for store virksomheter. Nimsoft er derimot bygget med tanke på å drifte mindre virksomheter, gjennom et slankt og effektivt verktøy.
Det åpenbare er å sørge for at nettverk og svartider tilsvarer vilkårene i tjenestenivåavtalen.
– Det dreier seg om mer enn det. Nimsoft gjør det for eksempel mulig å avdekke at en av sluttkundens skrivere ikke fungerer, og sørge for at det sendes ut en ingeniør før det kommer en klage. Verktøyet gjør det mulig å opprettholde proaktiv service, selv med titusener av mindre kunder. Man kan ikke bare varsles når en kunde har et problem. Med en stor mengde kunder må man ha et system sørger for at det automatisk iverksettes prosedyrer for å sikre at servicenivået opprettholdes.
Ifølge Rasmussen er Nimsoft en suveren løsning for dette.
– Verktøyet gjør at serviceavdelingen kan ringe til kunden for å varsle om et kommende problem, og sørger for at den som sendes for å løse problemet vet nøyaktig hva det dreier seg om.
En annen fordel med Nimsoft er at verktøyet kontinuerlig følger med på hva som skjer, og samler opp dokumentasjon.
– Nimsoft lar tjenestetilbyderen måle ting fortløpende, og samle data slik at man alltid kan dokumentere hva kunden faktisk får levert av tjenester og kvalitet. Disse målingene gjør det også mulig for tilbyderen å følge med på eget kapasitetsnivå. Har man for mye kapasitet, sløser man med egne ressurser. Har man for lite, vil det oppstå en krise i forhold til kundene. Nimsoft hjelper altså tjenestetilbyderne til å drive sin forretning. Disse funksjonene kan bygges inn i tjenesteportalen, slik at tjenestetilbyderens kunder gis muligheten til selv å sjekke at de får levert i samsvar med det de betaler for.
Ifølge Rasmussen snakker «alle» i CA om Nimsoft og mulighetene den opprinnelig norske teknologien åpner for.
– Det er en veldig interesse i EU og USA, der man ser for seg at små og mellomstore bedrifter om få år helt vil slutte å holde seg med egen IT-drift, og gå over til modellen med selvbetjente tjenester fra nettskyen. Vi ser også at visse store miljøer kan tjene på å ta i bruk Nimsoft for å styre IT-tjenester internt.
Det er også et enormt potensial i vekstmarkeder.
– Det som kjennetegner vekstmarkeder, er at de hopper over utviklingstrinn som har vært viktige etapper i modne markeder. Mobilrevolusjonen er et eksempel: Land i Asia, Afrika og Latin-Amerika hopper over fasttelefoni og fast bredbånd. Tilsvarende vil små og mellomstore bedrifter i disse markedene hoppe over stadiet med egne servere, og gå rett på tjenestemodellen. Verktøy som Nimsoft vil være en vesentlig konkurransefaktor for tjenestetilbydere i slike markeder.
Oppkjøpet av Nimsoft svarer til strategien som toppsjef Bill McCracken la opp da han tok over for et år siden.
– McCrackens forgjenger John Swainson hadde satt seg fore å stabilisere selskapet etter tidligere års skandaler. Dette la grunnlaget for det nye målet, som er å føre CA tilbake til vekst. Framtiden ligger i nettskyen, og vi kjøper virksomheter som hjelper oss til å profilere oss der. Nimsoft er et stort og viktig kjøp, samtidig som det er et av mange. Og det vil bli flere, avslutter Rasmussen.
Les også:
- [06.09.2013] Tar over norgestoppen i CA
- [14.05.2010] CA holder koken i omleggingsfase
- [26.03.2010] CA gjør sitt femte oppkjøp i nettskyen
- [11.03.2010] CA kaprer en viktig arv fra Norsk Data