Det har hele denne uken svirret rykter om et nært forestående utspill fra Cisco for å utfordre Skype innen privat bruk av bredbånd til konferansesamtaler.
I går ble ryktene bekreftet: Cisco lanserte «Umi» (uttales som «you me»), en kombinasjon av utstyr og tjeneste som lar familier bruke HD-tv og bredbånd til virtuelt, høyoppløselig samvær.
Lanseringen gjelder i første om gang bare USA. Utstyret – et HD-kamera, en konsoll og en fjernkontroll – koster 599 dollar (3500 kroner) og tjenesten koster 24,99 dollar i måneden (145 kroner). Cisco oppgir ikke kravet til bredbåndslinjen. Analytiker anslår overfor amerikanske medier at 3,5 megabit per sekund er et minimum for å utnytte HD-tv, men at utstyret vil kunne brukes i lavere oppløsning, forutsatt linjehastighet på minst 1 megabit per sekund.
De første reaksjonene i USA er at utstyret er forholdsvis kostbart. Cisco forklarer at det kreves avanserte løsninger for å sikre automatisk justering av lyd og bilde uavhengig av lysforhold og romstørrelse. Ideen er at man skal kunne sitte i sofaen foran tv-en, og se og prate uanfektet med dem på skjermen. Utstyret tilbyr zoom og annen fjernstyring av kameraet. Det er lagt inn muligheter til å blokkere videooverføring, av hensyn til personvernet.
Månedsavgiften omfatter ubegrenset bruk. I tillegg til selve telesamværet, tilbys kontaktlister, videomeldinger, opptak av samværsseanser med mer. Videomeldinger vil også kunne leveres til pc-er. Nye videomeldinger varsles per tekstmelding til mobiltelefon.
Opptaksmulighetene gjør det mulig å lage videohilsninger som også kan spres gjennom tjenester som Youtube og Facebook.
Telesamværet er ikke begrenset til andre Umi-brukere: Også dem med pc, webkamera og Google Video Chat kan trekkes med. HD i begge ender krever selvfølgelig Umi i begge ender.
Cisco og Verizon har samarbeidet om utprøvingen av tjenesten i Verizons amerikanske fibernett. Verizon vil tilby Umi til sine fiberkunder over årsskiftet. Cisco samarbeider også med butikkjeden Best Buy for å kunne tilby Umi direkte til forbrukere innen amerikanernes store familiefest Thanksgiving fjerde torsdag i november.
For å forberede markedet på hvilke muligheter telesamvær i hjemmet tilbyr, har Cisco avtalt en egen demonstrasjon på det populære tv-programmet «Oprah Winfrey Show».