Netcoms mobilnett ble søndag rammet av nok et utfall. 30 basestasjoner i Oslo og Akershus ble lammet grunnet fiberproblemer. Et stort, men ifølge Netcom ukjent antall kunder mistet tilgang til samtaler og datatrafikk i flere timer.
- Det som skjedde søndag er veldig alvorlig for Netcom og kundene, men vi anser ikke dette som alvorlig ut i fra et samfunnsperspektiv, sier avdelingsdirektør for Internett og sikkerhet Aslaug Hagestad Nag i Post- og teletilsynet til digi.no.
- Hva med kundene som ikke fikk ringt nødnummer?
- De fikk ikke ringt nødnummer, men de kunne ringe nødnummer fra fastnummer eller annet nett. Det at et mobilnett får redusert kapasitet over en periode må man faktisk regne med. Man må være forberedt på at det kan skje.
Avdelingsdirektøren sier at den enkelte bruker, både privat og bedrift, selv må ha et bevisst forhold til alternativer.
- For eksempel å ha et ekstra simkort liggende til et konkurrerende selskap.
Søndagens episode føyer seg inn i rekken av flere alvorlige driftsproblemer for Netcom. For tredje gang på under ett år har en stor del av kundene deres mistet forbindelsen. Hvor alvorlig ser Post- og teletilsynet (PT) på dette?
- Jeg er ikke helt enig at det er tre alvorlige hendelser. Den store hendelsen for tre uker siden var alvorlig, sier direktør for Internett og sikkerhet, Aslaug Hagestad Nag i Post- og teletilsynet til digi.no.
Undersøker saken
Episoden hun sikter til skjedde tirsdag 21. september. Da fikk Netcom store tekniske problemer som følge av en feilslått oppgradering av en telesentral. Kunder over hele landet fikk problemer med å sende SMS, i tillegg krasjet samtaletjenestene i Oslo og Akershus.
- Vi har bedt om og fått rapport om den hendelsen, nettopp med tanke på å vurdere om Netcoms sikkerhet og beredskap er god nok.
Post- og teletilsynet regner med å konkludere rundt Netcom sin avviksrapport fra utfallet i september i løpet av en uke eller to.
- Vil driftsproblemene kunne få konsekvenser for Netcom?
- Vi gjør en vurdering om beredskapen til Netcom er god nok, ut fra rapporten vi har fått. Hvis vi mener den ikke er det kan det blir konsekvenser. Det er nedfelt i Ekom-loven at alle operatører skal ha en nødvendig sikkerhet og beredskap i sine nett. Feil vil alltid kunne oppstå, sier Hagestad Nag.
På mange måter er vi i Norge bortskjemte med god oppetid, mener PT-direktøren. Hun er likevel klar på at den siste tidenes hendelser har vært uheldig for Netcoms omdømme.
Dersom PT finner at Netcom har manglende beredskap kan tilsynet pålegge dem å utbedre dette.
- Er Netcom verre enn andre teletilbydere?
- Hvis vi ser stort på det, så nei. Netcom har hatt en del problemer i det siste, og når det hoper seg opp så legger man ekstra merke til det. I perioder har også Telenor vært uheldige og hatt utfall, akkurat som Netcom.
Vil ikke pålegge ruting i andre nett
Mange har ønsket å få svar på hvorfor teleselskapene ikke ruter trafikken sin over konkurrentenes telenett ved alvorlig nedetid.
Slik ruting er trolig teknisk mulig, innrømmet Netcoms kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus overfor digi.no i går. De ønsker imidlertid ikke gå så drastisk til verks.
- Av konkurransemessige hensyn ser vi ikke at vi skal gripe inn på en slik måte, sier Post- og teletilsynet til digi.no, og fortsetter:
Når det gjelder anrop til nødnummeret 112, skal telefonen automatisk rute dette via konkurrentenes mobilnett hvis ens eget nett er ute av drift.
I GSM-protokollen ligger det inne at 112 og 911 alltid skal kunne nås hvis et mobilnett er tilgjengelig, uavhengig av om kunden er abonnent eller ikke. Dette gjelder også i de tilfeller hvor simkortet på telefonen er låst.
For enkelte telefoner og mobilnett vil også 110 og 113 fungere, men det er altså 112 som er den internasjonale standarden, oppgir PT.
- Erfaringsmessig viser det seg at noen telefoner må restartes (skrus av og på igjen) for at dette skal fungere hvis abonnentens nett faller ut.
Falt ut i to døgn
Netcom opplevde også store nettproblemer i to døgn, den 12. og 13. juni i 2005. Den gangen raste privatkunder og bedrifter mot selskapet.
I kjølvannet av kollapsen varslet daværende samferdselsminister Torild Skogsholm at nedetiden kunne få konsekvenser for Netcom. Likevel slapp landets nest største mobiloperatør kritikk fra både Samferdselsdepartementet og Post- og teletiltsynet, ifølge Aftenposten.
digi.no ba i går formiddag om en kommentar fra Samferdselsdepartementet om driftsproblemene Netcom har slitt med den siste tiden. Vi har ennå ikke fått svar.
Les også:
- [12.01.2012] Netcom-trøbbel i hele landet
- [11.10.2010] - Dette er helt uholdbart
- [21.09.2010] Derfor krasjet Netcom
- [21.09.2010] Store tekniske problemer hos Netcom
- [23.11.2009] Netcom falt ut i Sør