Kampen om stuebrukerne er bare så vidt kommet i gang, en kamp som etter alt å dømme vil endre folks oppfatning av hva TV kan brukes til.
Roku, Boxee og mer kjente selskaper som Apple og Google kjemper alle om å tilby nettjenester og interaktive løsninger for TV-skjermen din.
Google TV lanseres denne måneden i USA. Den Android-baserte plattformen kommer til Norge i løpet av neste år, enten innebygget i nye TV-modeller eller som en dedikert boks du kobler til skjermen.
For det norske selskapet Digiboards passer tidspunktet godt.
Påbygg til Google TV
Etter å ha levert digitale reklameskjermer i en årrekke, har de nå skapt en egen plattform, som skal fungere som et påbygg til Google TV.
- Plattformen vår støtter Android-apps, og skal gå som hånd i hanske med Google TV-konseptet, sier Harald Amundsen i Digiboards.
Patentert
Løsningen heter AppsOnTV og er basert på Adobe Air. Selskapet oppgir at de nylig har fått innvilget norsk patent. Videre har de søkt internasjonal patentbeskyttelse for oppfinnelsen.
Patentet har tittelen «Fremgangsmåte, navigasjons- og presentasjonssystem for widgeter på internettaktiverte anordninger».
Oppdatert:
Patentet skal være godkjent, men er ennå ikke publisert hos Patentkontoret. Den prosessen kan ta noen uker. Her er patentsøknaden (PDF) samt medfølgende figurer (PDF) som illustrerer konseptet.
Hovedformålet med oppfinnelsen er å la TV-brukerne velge widgets (småprogrammer) fra ulike brukerprofiler, klistre dem fast på TV-skjermen eller gi innhold som bare dukker opp når innholdet i widgeten oppdateres eller endres.
- Du kan få sportsresultater, børskurser, nyheter og sosiale applikasjoner direkte over TV-bildet. Alt utføres med et par klikk på fjernkontrollen, sier Amundsen.
Hvert familiemedlem kan få sin egen profil, slik at mer personlige opplevelser som Facebook-oppdateringer holdes adskilt. Du skal kunne bytte mellom ulike profiler med noen tastetrykk, og profilene kan beskyttes med pinkode.
- Vi bruker Google TV-plattformen for det den er verdt, men vårt beskyttede påbygg vil forbedre brukeropplevelsen, hevder Amundsen, som sier de har drevet utviklingen av produktet i tre år.
- Konseptet er modnet frem over tid og vi har samarbeidet tett med NTNU. Så langt har vi lagt ned over 5000 utviklingstimer.
Selskapet skal også tilby et eget webbasert utviklerverktøy for plattformen, som gjør det enkelt å koble dynamisk innhold med widgets.
Før øvrig skal apper utvikles og distribueres gjennom Android Market på vanlig måte, ifølge Amundsen.
AppsOnTV skal etter planen lanseres i løpet av neste år, og skal selv være en gratisapplikasjon man laster ned gjennom Android Market.
- Hva er da forretningskonseptet?
- Tjenesten kan være gratis for sluttbruker med reklame. Hvis du betaler litt får du en reklamefri tjeneste. I tillegg planlegger vi å tilby dette som et brandet produkt i TV-apparater eller -bokser. Vi vil da ta en lisens per enhet, sier Harald Amundsen.
Han forteller at de har demonstrert en tidlig versjon av produktet til flere store internasjonale selskaper, som skal ha vist interesse for løsningen deres. Men foreløpig er ingen slike lisensavtaler på plass.
Les også:
- [27.10.2010] Deler ut 10 000 Google TV-bokser
- [22.10.2010] TV-kanaler blokkerer Google
- [05.10.2010] Slik blir apps på TV-skjermen
- [08.09.2010] Lover bred Google TV-lansering i 2011
- [19.08.2010] Uklart hvordan Google TV skal tjene penger
- [21.05.2010] Slik blir Google TV