Oslo Børs-noterte Thin Film Electronics er kjent for sin teknologi for å lagre data på plastmateriale.
Konseptet skal gjøre det mulig å skrive ut enkle minnekretser svært billig, ved hjelp av tilnærmet helt vanlige laserprintere.
De siste årene har ThinFilm vært like kjent for å love at de endelig skal tjene penger på teknologien. Produktet har vært ferdig, men volumkundene og inntektene har uteblitt.
Nå inngår ThinFilm et samarbeid med Xerox-selskapet PARC (Palo Alto Research Center). Avtalen ble underskrevet og kunngjort under en messe i Hong Kong i dag.
Sammen skal de utvikle ny trykt elektronikk og neste generasjons minneteknologi.
ThinFilm bringer sitt trykte minne til bordet, mens PARC har utviklet teknologi for å trykke transistorer.
Vil merke «alt»
Poenget med trykte kretser er at det blir billigere enn med tradisjonell silisiumbasert elektronikk. Samarbeidet gjør at det norske teknologiselskapet varsler et nytt fremtidig produktspekter.
Det inkluderer RFID-tagger, sensor-tagger, vare-etiketter med trykte skjermer med mer, ifølge ThinFilm.
- Et kompakt 128-biters fullstendig trykt minne, der man kobler vår teknologi med PARCs transistor-teknologi, er blant de produktene vi skal se på først, sier ThinFilm-sjef Davor Sutija i en børsmelding.
Tidligere har ThinFilm markedsført sitt trykte minne primært mot spill- og leketøysindustrien.
Gjennom samarbeidet med Xerox-selskapet håper de å utvide satsingsområdet til å gjelde også trykte ID- og sensor-tagger.
- Vi har et unikt minne og har lyst til å lage trykte systemer. Det vil si at man trykker også logikken rundt minnet. Nøkkelen for å gjøre det ligger i transistorteknologien, sier kommunikasjonssjef Geir Harald Aase til digi.no.
- RFID-merking av alt er et marked som kommer i stadig større grad. Det vil utløse en etterspørsel etter lavpristagger, sier han.
Har ingen kunder
Men fortsatt mangler ThinFilm kundene.
- Vi har ikke fått bestillinger på minnet vårt ennå, innrømmer Aase på telefon fra Hong Kong.
Avtalen med PARC utløser verken bestillinger eller nye kunder i seg selv.
- I første omgang er vi i markedet med minne til spill- og leketøysmarkedet. Flere større aktører er interessert og jobber med konkrete konsepter rundt dette. Det vi gjør sammen med PARC er mer neste steg, sier kommunikasjonssjefen.
Les også:
- [28.10.2011] Banebrytende produkt fra Thinfilm
- [28.06.2011] Thinfilm vil utfordre RFID
- [06.06.2011] Thinfilm åpner Japan-kontor