SAS er i forhandlinger med flere leverandører av bredbåndsteknologi. De har ennå ikke landet på hvem de velger, men går likevel offensivt ut og lover full dekning.
Alle flymaskinene deres, både innenriks, kortdistanse og langdistanse skal få flybredbånd.
- Dette kommer definitivt også til Norge. Vi blir blant de første installerer dette, og kommer etter hvert til å ha det på alle våre fly, sier SAS' informasjonssjef Knut Morten Johansen til digi.no.
Allerede i april skal løsningen være på plass og klar til bruk for passasjerer ved enkelte avganger, opplyser han.
Først ut blir deres Boeing 737-maskiner på rutene fra Oslo og Stockholm til byer som London, Frankfurt og Paris. Senere skal tilbudes økes til alle linjer, inkludert interkontinentale flygninger.
- Vår ambisjon er at vi skal bli det første selskapet i verden som har dette på både våre kort- og langdistanseruter, sier Johansen.
- Hva vil dette koste for passasjerene?
- Det blir gratis for de som flyr business og economy ekstra, de to øverste klassene. For øvrige passasjerer blir det en liten kostnad. Det kan variere avhengig av rutelengden. Vi kommer tilbake til prisnivået senere.
Det finnes flere alternative teknologier for bredbånd ombord i fly, både med satelittbasert samband og mobilteknologi med bakkestasjoner. I tillegg finnes det en løsning med retningsbestemte antenner som følger flyene, og der flyene blir basestasjoner som videreformidler internettrafikk mellom seg.
Ukjent kapasitet
Fordi SAS ikke har valgt leverandør ennå, kan de ikke svare videre rundt teknologien eller hastighetene som passasjerene kan vente seg.
Johansen sier imidlertid at det skal være snakk om en WiFi-løsning, uten at det gjør oss veldig mye klokere. Antakelig sikter han til det siste fordelingsleddet fra utstyret ombord flyet og til passasjene.
Det skal være den samme teknologien for bredbånd som benyttes både ved korte og interkontinentale flygninger, noe som trolig betyr at vi snakker om en satelittbasert forbindelse.
Slår Norwegian?
Deres argeste flykonkurrent Norwegian har i lang tid gått med lignende planer. Der er leverandør for lengst valgt, amerikanske Row 44, som gir snitthastigheter opptil 30 Mbit/s med satelittforbindelse.
I over ett år har Norwegian lovet en snarlig lansering, men lanseringen har latt vente på seg. Selskapet sier de venter på godkjennelse fra europeiske luftsfartsmyndigheter, EASA.
- Vi står ikke overfor en forsinkelse med dette som årsak. Det ligger ingen slike formaliteter foran oss som vil forsinke lanseringen, sier Johansen i SAS.
Det overrasker Norwegian.
- Vi har ventet på godkjennelse i det vide og brede. Løsningen er godkjent av amerikanske myndigheter, men vi har ikke fått endelig godkjennelse av EASA. Dette har tatt veldig lang tid. Vi har utstyret og er klare for å sette i gang, sier Norwegians kommunikasjonssjef Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til digi.no.
Men Norwegian vil ikke installere og lansere bredbånd i flyene sine uten godkjennelse fra myndighetene. Selskapet skjønner lite av at konkurrenten deres ikke ser ut til å stoppes av dette.
- Med mindre de har fått en form for særbehandling av myndighetene, sier Skånvik.
Les også:
- [03.09.2010] Superraskt bredbånd i flyet
- [05.07.2010] – Fly-bredbånd tar av i år
- [15.10.2009] Fly-bredbånd er klart, men utsettes
- [27.04.2009] Norwegian skal tilby raskt bredbånd i flyene