Etter at artikkelen ble skrevet, har The Nielsen Company gjort endringer den delen av rapporten som omtaler nedlastingen av applikasjoner til iPad. Nå opplyses det at 9 prosent ikke har lastet ned noen applikasjoner. Selskapet har ikke kommet med noen forklaring på hvorfor rapporten har blitt oppdatert
Analyseselskapet The Nielsen Company kom denne uken med en rapport basert på intervjuer med 5000 personer i USA som allerede eier enten nettbrett, e-boklesere, minibærbare pc-er, mediespillere, spillkonsoller eller smartmobiler. Men personene har først og fremst blitt stilt spørsmål om Apples nettbrett, iPad. Omtrent fire prosent av de spurte fortalte at de hadde nettbrett eller tavle-pc.
Noe av det mest oppsiktsvekkende i rapporter er at nesten hver tredje iPad-bruker aldri har installert noen applikasjon på enheten, men i stedet kun benytter applikasjonene som følger med. Om dette skyldes at de ikke har funnet noen applikasjoner de ønsker å prøve, eller om de for eksempel ikke har forstått at bruk av tredjepartsapplikasjoner er en vesentlig del av funksjonaliteten til iPad, forteller rapporten ingenting om.
Blant de øvrige iPad-brukerne var det derimot et stort flertall som i og med hadde betalt for applikasjoner. 62 prosent av iPad-brukerne har gjort dette, mens bare fem prosent kun har benyttet gratisapplikasjoner.
De mest populære kategoriene av betalte applikasjoner var spill og applikasjoner knyttet til bøker og musikk.
Brukerne av iPad synes det er til dels store fordeler med den relativt store skjermen, sammenlignet med iPhone, når enheten brukes til lesing av bøker og magasiner og tik å se på tv-serier og film. I langt mindre grad kommer skjermen til nytte når enheten brukes til å lese nyheter og ved avspilling av musikk.
Undersøkelsen skal ha blitt utført i august i år.