BEDRIFTSTEKNOLOGI

iPhone-kjøp må klareres med Apple

- Helt bak mål, sier IT-sjef Terje Malja i EDB Consulting.

Ingen smidig kundeservice hos Apple, mener Terje Malja i EDB Ergogroup.
Ingen smidig kundeservice hos Apple, mener Terje Malja i EDB Ergogroup.
29. okt. 2010 - 06:53

Det skal ikke være lett for bedrifter å bestille iPhone. Det fikk Norges største IT-selskap EDB Ergogroup erfare.

Apple lar ikke bedriftskunder bestille fra nettsidene deres. Den luksusen er forbeholdt privatpersoner.

- Det er ikke mulig å handle og få tilsendt faktura slik vi kan med andre leverandører, forklarer IT-sjef Terje Malja i EDB Consulting Group, datterselskap av EDB Ergogroup.

Malja fikk oppleve at bedriftskunder som vil handle fra Apple må bruke kredittkort. I tillegg må de ringe og bestille gjennom kundeservice.

Og så kommer kontrollspørsmålene...

Prosessen ble opplevd så merkelig at han sendte e-post til kollegene sine for å fortelle om det.

Meldingen har siden blitt spredt videre til andre i bransjen med emnefeltet «Fredagsmail? Nei, fra virkeligheten». Slik forløp samtalen med Apple Norge, ifølge IT-sjefen:

TM: Hei! Mitt navn er Terje Malja og ringer fra EDB Consulting Group og skulle gjerne ha kjøpt en iPhone til en av våre ansatte.

Apple: Hei, jeg ser dere har kjøpt to (2!) iPhones tidligere?

TM: Ja det stemmer.

Apple: Da må dette godkjennes av Apple i USA først.

TM: OK?

Apple: Vi vil få svar på om dette er OK ca. i midten av neste uke. I mellomtiden kan du kanskje svare på noen kontrollspørsmål?

TM: OK.

Apple: Hva skal iPhonen brukes til?

TM: Snakke i.

Apple: Er det noen spesielle andre grunner til at vedkommende skal bruke iPhone, apps etc.?

TM: Vet ikke, han er kanskje et Eplehode?

Apple: Jeg skjønner. Hvor mange ansatte er det i firmaet du jobber i?

TM: Ca. 12 000.

Apple: Hva er deres webside?

TM: www.edb.com

Apple: Fint, da har jeg det jeg trenger foreløpig. Vi kontakter deg igjen når vi har fått svar fra Apple i USA.

TM: OK. Ha det bra.

Å bestille én enkelt mobiltelefon fra Apple er en prosess som til sammen tar nærmere en halvtime, forteller Malja til digi.no. Det inkluderer ringeminutter, ventetid og nye samtaler.

- Helt bak mål

- Det er ikke det at de er ufine, men selve transaksjonen og håndteringen er helt bak mål, sier han.

EDB kan selvfølgelig bestille iPhone fra andre utsalgssteder enn Apple direkte. Det har de også gjort, men Malja ønsker som IT-sjefer flest å ikke betale mer enn nødvendig.

- Utfordringen er at Apple er så stramme på prisene. Det hender andre salgskanaler tar mer for samme produkt. Økonomisk kan det derfor være lurt å kjøpe hos Apple.

Men så spørs det hvor lønnsomt det blir i lengden da, hvis det går med en halvtime for hver bestilling.

Apple har foreløpig ikke besvart henvendelser fra digi.no.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.