Research In Motion (RIM), et kanadisk selskap kjent først og fremst for sine avanserte mobiltelefoner Blackberry med tilhørende meldings- og sikkerhetstjenester, har kunngjort prisnivået på nettfjølen Playbook som skal ut på det amerikanske markedet i første kvartal 2011, og på det globale markedet kvartalet etter.
RIM lover at Playbook vil prises til under 500 dollar. I USA koster den rimeligste utgaven av markedsledende Apple iPad 499 dollar.
Etter spesifikasjonene å dømme, er Playbook orientert mot et annet marked enn iPad. Den tilbyr mye av det iPad mangler, som ekte fleroppgavekjøring («multitasking»), Java og støtte for Adobe Flash, og virker konstruert fra grunnen av med tanke på profesjonelle brukere. Berøringsskjermen er på bare sju tommer, mot neste ti tommere på iPad. Enheten drives av det kompakte og effektive Unix-baserte sanntidsoperativsystemet QNX, tilpasset flerkjernede prosessorer. Playbook har en tokjernet prosessor i 1 GHz, veier 400 gram, har kamera både foran og bak, og kan brukes til videokonferanser. Den er tilrettelagt for bedrifter gjennom integrasjon med RIMs øvrige produkter og tjenester.
Egenskapene som skal trekke profesjonelle brukere til Playbook antas ikke å redusere apparatets appell til forbrukere: RIM varsler at de i USA vil selge enheten gjennom både detaljistkjeder som Target og Best Buy, og gjennom mobiloperatører. Det er ikke gitt ytterligere detaljer om satsingen i andre land.
Les også:
- [28.09.2010] RIMs tablet tilbyr det iPad mangler