NSB kunngjorde i dag at selskapet ønsker å selge elektroniske togbilletter som lagres på mobilen. I den forbindelse utlyser det statligseide selskapet en anbudskonkurranse til bedrifter som kan utvikle en slik mobilløsning.
– Dagens tilbud for mobilbrukere i dag gir ikke NSBs kunder et fullverdig tjenestetilbud. Derfor ønsker vi nå å utvide tilbudet på mobilen til å bli en fullverdig salgskanal, som gir NSB sine kunder mulighet til å kjøpe billetter, reise papirløst, motta informasjon om sin reise eller finne informasjon om mulige reiser, sier Tom Ingulstad, konserndirektør i NSBs Persontog, i en pressemelding.
– Vi vet at våre kunder foretrekker å bruke selvbetjente salgskanaler, og vi ønsker med dette å bidra til en enklere hverdag for våre kunder ved å tilby dem en papirløs reise, sier han.
Ifølge Ingulstad ønsker NSB gjennom anbudet å etablere en løsning som gjør det mulig for kundene å kjøpe billetter gjennom enkle og effektive tjenester, samtidig som at kundene få informasjon om sin reise og reisemuligheter.
– Vi ønsker at kundene skal få oppdatert trafikk- og produktinformasjon som er relevant, og gir forutsigbarhet i forkant av, under og etter reisen. I tillegg vil vi lage en løsning der mobilen blir billettbærer som erstatning for papirbilletter. Vi er spente på hvem som kommer til å tilby løsninger på dette, og vi håper å kunne starte utviklingen i februar 2011, forteller Ingulstad.
NSBs mobilkanal, m.nsb.no, er idag begrenset til å tilby informasjon om rutetider, avvik i trafikken og kontaktinformasjon til NSBs kundeservice.
Les også:
- [18.05.2011] Netcom dropper NSB-bredbånd
- [09.11.2010] NSB med gratis Internett på toget
- [28.09.2010] Lover full mobildekning langs jernbanen