Teknologiselskapet ARM introduserte denne uken en ny generasjon av selskapets familie med grafikkprosessorer, Mali.
Den nye brikken, Mali-T604 skal kunne levere opptil fem ganger høyere ytelse enn dagens Mali-prosessorer. Ifølge ARM vil dette åpner for visuelt rike brukeropplevelser på et nivå som tidligere ikke har blitt sett innen forbrukerelektronikk.
De nye grafikkprosessorene skal komme i flere utgaver og kunne skalere fra smartmobiler til avanserte, digitale underholdningssystemer.
ARM produserer ikke brikker selv, med lisensierer ut designen til selskapet partnere. Samsung er den første partneren som får tilgang til den nye grafikkprosessoren.
Noe av det interessant med ARMs Mali-produkter er at de er helt eller delvis utviklet i Trondheim. For fem år siden kjøpte ARM det norske selskapet Falanx og gjorde det til sin grafikkavdeling. Avdelingen i Trondheim, ARM Norway, finnes fortsatt, men selskapet har nå designavdelinger for grafikk også i Storbritannia, Sverige, USA og Kina.
Mali-T604 er ARMs fjerdegenerasjon-GPU og er basert på en ny arkitektur som kalles for Midgard. Denne arkitekturen er basert på ideer som allerede fantes på tegnebordet hos Falanx. Dette forteller ARMs Jem Davies i et blogginnlegg.
ARM kaller Midgard for en tri-pipe-arkitektur fordi den har tre ulike pipeliner i shader-kjernen. Disse vises på bildet nedenfor.
Den nye GPU-en har også støtte for GPGPU (General-Purpose computing on Graphics Processing Units) og har nå fått støtte for standarder som OpenCL 1.1 og DirectX. ARM mener at GPGPU blir stadig viktigere i forbindelse med gjenkjennelse av hånd- og fingerbevegelser og i forbindelse med utvidet virkelighet.
Selv om Mali-T604 er langt kraftigere enn forgjengerne, betyr det ikke at energibruken kan økes tilsvarende. I batteridrevne enheter er det viktig å holde effektnivået så lavt som mulig.
Mali-T604 leveres med inntil fire kjerner, men bruker bare det antallet det til enhver tid er behov for. Dessuten tar ARM i bruk egenutviklede teknikker for å redusere forbruket av minnebåndbredde. Ifølge Davies er energien som brukes til å overføre data til DRAM ofte like stor som det GPU-en selv benytter.
ARM løser dette ved hjelp av omfattende caching av data, blant annet ved å ta i bruk selskapet eksisterende CoreLink CCI-400 Cache Coherent Interconnect. Både Mali-T604 og cacheløsningen er spesielt tilpasset selskapets tidligere Cortex-A15 MPCore-brikker.
Les også:
- [23.12.2011] Gigantisk marked for norsk grafikkteknologi
- [11.11.2011] ARM lover mye bedre mobilgrafikk
- [30.09.2011] Samsung lover raskere mobiler og nettbrett
- [24.05.2011] Norsk teknologi i Samsungs toppmobil
- [16.02.2010] Skal gi mobiler mye bedre batteritid
- [15.11.2006] Norsk 3D-brikke vil dominere på mobiler