I løpet av helgen ble Googles nettleser Chrome automatisk oppdatert, og siden det har det ikke vært mulig å bruke BankID i Chrome.
Nettbanker og nettbutikker har måttet legge ut advarsler til sine brukere, om at de må velge en annen nettleser enn Chrome for å få tilgang bank- og betalingstjenester.
Er man i gang med en betaling i en annen nettleser, og det hele stanser opp fordi Chrome ikke slipper BankID til, kan man som regel berge transaksjonen ved å kopiere den aktuelle nettadressen inn i en annen nettleser.
Kommunikasjonssjef Mona Strøm Arnøy i BankID sier til digi.no at de arbeider med saken, og at de regner med å kunne gjenopprette kompatibiliteten mellom Chrome og BankID i løpet av 22. november.
– Vi må vente på en dataoppdatering. I mellomtiden må dessverre forbrukerne bruke en annen nettleser, sier hun.
BankID beklager ulempene forbrukerne har hatt med dette.