I oktober foreslo en analytiker i Goldman Sachs at Microsoft burde overføre noe av konsumentsatsingen, blant annet Xbox og spill, til et uavhengig selskap. Ideen bygger på en antakelse om at et labert bedriftsmarked hindrer aksjekursen fra å vokse i tråd med framgangen på forbrukermarkedet.
Et eventuelt forbrukerorientert selskap vil opplagt også tildeles nettjenester som Hotmail, men det er ikke gitt hvor for eksempel andre nettsatsinger, eller mobilsatsingen, kunne tenkes å havne.
Misfornøyde aksjonærer tok opp forslaget på Microsofts årlige aksjonærmøte i går. Selskapets aksjekurs doblet seg i perioden fra mars i fjor til årsskiftet, og 22. april i år nådde kursen en ny toppnotering i overkant av 31 dollar («all time high» er i underkant av 60 dollar, fra desember 2000). Så falt den til 23 dollar dagene etter Sankt Hans, og har siden stort sett ligget mellom 24 dollar og 27 dollar.
Siste offisielle notering er i underkant av 26 dollar. Alt håp om at det nye pc-systemet Windows 7 skulle sette fart på aksjekursen er nå ute.
Toppsjef Steve Ballmer og styremedlem Bill Gates måtte berolige sine medeiere – de har henholdsvis 4 prosent og 7 prosent av Microsofts aksjer – og argumenterte samstemt mot forslaget.
Ifølge Ballmer henvender så mange av produktene seg til både bedrifter og forbrukere – eksempelvis Office og Windows 7 – slik at det vil gi det motsatte av synergi å splitte Microsoft. Han sa han forsto frustrasjonen over den synkende aksjekursen, men avviste å kompensere ved å utbetale større utbytte.
Gates forklarte at både markedsføring og forskning tjener på å holde selskapet samlet, og la til at spillsatsingen trekker store veksler på innsatsen i nettskyen.
– Jeg tror ikke det lar seg gjøre å trekke en enkel linje for å skille ut et nytt selskap, sa han ifølge lokalavisa
Seattle Post Intelligencer.
For ti år siden var det amerikanske myndigheter som prøvde å presse fram en tvungen splittelse av Microsoft, for å dempe selskapets mulighet til å bruke Windows-dominansen til å erobre nye markeder. Tiden har vist at teknologimarkedet greide dette uten offentlig innblanding. Innen mobil, nettfjøl og nettjenester er Microsoft alt annet enn dominerende. Innen spill gjør de det derimot veldig bra.